Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förbättrad kvalitet inom trygghet, inflytande och bemötande

Annons

Kvaliteten har förbättrats inom särskilt boende i Borlänge kommun. Det visar brukarundersökningen för 2010.
- Vi gör regelbundna undersökningar, de är viktiga att ha som jämförelser år till år, säger Barbro Hietala Nordlund (S), ordförande i omsorgsnämnden.

Enkätundersökningen riktar sig till både brukare, anhöriga och personal kring värdegrundsfrågorna trygghet, inflytande och bemötande. Kvaliteten betygssätts i skala 1-5, där 1 är lägsta och 5 högsta värde.

Höga krav

- Svarsfrekvensen för 2010 är 77 procent för de äldre och 67 procent för närstående. Både de och personalen har svarat samstämmigt. Kraven är högt ställda i den här poängskalan så det känns väldigt roligt med ett bra resultat, säger Barbro Hietala Nordlund.
Brukarundersökningen visar att kvaliteten har förbättrats inom både trygghet, inflytande och bemötande. Bäst betyg får bemötandet.

Kompassen

- Då kanske folk tänker ”Oj, har de äldre flyttat, har de bytt personal” men nej, vi tar det som den utmaning det faktiskt är och har på många håll gjort fantastiska lyft och jobbat aktivt med de här frågorna.
Omsorgsnämnden använder analysmodellen Kompassen för att koppla resultatet från nämndens kvalitetsmätningar till resultatet från Kostnad per brukare (KPB).
- Kostnad per brukare är en metod för kostnadsberäkning av olika insatser på individnivå som har utvecklats av Sveriges kommuner och Landsting i samarbete med Borlänge kommun. Kopplingen av kvalitet och ekonomi ger nämnden ett underlag för verksamhetsutveckling, förbättringsarbete och resursfördelning, förklarar hon.
Förbättringsområden kom också fram i brukarundersökningen, exempelvis att brukaren vill få mer hjälp att komma ut när han/hon vill.

Bättre mat

- Att öka möjligheten till utevistelse inom kommunens äldreboenden är ett utvecklingsområde som omsorgsnämnden har beslutat arbeta med under 2011. Vi tänker också arbeta aktivt för bättre och mer näringsrik mat. Maten är en del av vården, det är hälsa, lust och glädje.

ANGELICA LINDVALL
0243-920 14
angelica.lindvall@daladem.se