Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Förklarad konst via vykort

Text och intervju av Niclas Östlind.

Utgiven av: Carlsson bokförlag.

Annons

SAKPROSA
Olle Bauman


Olle Bauman, född 1935, är en målare av det stabila slaget, säker i sitt, föga ombytlig. Han arbetar med det föreställande utan att det blir ett fantasilöst avbildande. Det pågår en brottning mellan realism och uppslag: en fast förankrad fantasi, om man kan säga så.
Målningarna är robusta, kroppiga, och avger en pålitlighet som får liv just genom en lagom tyglad benägenhet till infall.

Olle Bauman är också lärare och författare och i konstvetaren Niclas Östlinds nya bok om honom undervisar han lite – nja, snarare förklarar, ty Niclas Östlind frågar med utgångspunkt får ett tiotal vykort.

Olle Bauman samlar på vykort med motiv av kända konstnärer. Varför så många vykort som föreställer skulpturer? Formen betyder lika mycket som färgen, svarar han.
Både målaren och skulptören står inför ”en tänkbar rymd”. Blocket kan slås i tusen biter. Duken kan trasas sönder. Förstöra i fysisk mening, alltså. Sedan kan man förstås ”förstöra” själva idén så till vida att resultatet inte blir lyckat.

Här kommer självkritiken in. Olle Bauman nämner inget om den. Men hans resonemang om de stora mästarna på vykorten och de många bilderna av hans egen konst vittnar underförstått om förmåga att lära utan att härma.

Bo Degerman