Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Förr kom folk direkt fram till disken, nu ser de sig om först.”

Annons

- Det är väldigt roligt, man träffar nya människor hela tiden och ingen dag är den andra lik, säger Selina Parkkila.
Hon jobbar som sommaranställd för andra året på turistbrån i Ludvika.

Det plingar ideligen i klockan som markerar en ny besökare till det kombinerade turist och resecentret. Någon köper en t-shirt med färgglada älgar på, en annan vill ha en vägbeskrivning
Selina och hennes kollegor servar alla och svarar vänligt på möjliga och omöjliga frågor. Selina bor i Grängesberg och tycker det är mysigt med en liten ort där alla känner alla. För att jobba på Turistbyrån krävs bland annat kunskaper i engelska.
- Vi har mest svenska turister men också från de nordiska länderna, Holland och Tyskland men också övriga världen.
För en turist finns det mycket att erbjuda i Ludvikatrakten tycker hon
- Det finns lite småsköna ställen här, och gott om sjöar och fisk. Vintertid är det mycket längdskidåkning.

Positiv till flytt

Selina har jobbat när turistbyrån låg på Fredsgatan.
- Det var litet och mysigt, men här är luftigare och större lokaler. Förr kom folk först fram till disken och såg sig sedan om. Nu gör de tvärtom, går och tittar på souvenirer och plockar broschyrer innan de kommer fram och ber om hjälp.
Selina lugnar Sirka Hammarberg från Ludvika som kommer fram till disken. Hon är oroar sig för eventuell åska i helgen.
- Jag ska se Melody Gardot på Dalhalla och undrar om det går att återlösa biljetterna dagen före, säger hon
Som Ludvikabo har hon besökt turistbyrån tidigare och är bara positiv till flytten.
Anna Kullgren från Stockholm med stuga i Grangärde väntar på sin tur, hon ska beställa teaterbiljetter till Sven-Bertil Taube på Cassels.

Rekommenderar turistmål

Det är både omväxlingen och arbetskamraterna som gör jobbet roligt tycker Selina.
- Man blir väldigt tighta när man jobbar så här, vi brukar gå ut och äta allihop ibland.
Missnöjda kunder försöker hon hantera med ett leende.
- De kan klaga på att många ställen håller stängt på måndagar, boende med mera. Det gäller att själv vara lugn så går det bra.
Det vanlig är att folk kommer in och frågar efter boende men också vad de ska hitta på i Ludvika.
- Det gäller att fråga vad de är intresserade av så att man rekommenderar mycket och inte låser sig vid några få saker
Om Selina ska rekommendera några sevärdheter för en barnfamilj finns till exempel:
- Akvariet, Hammarbacken som ibland har barnaktiviteter, rundtur i gruvan på Flogberget och vid dåligt väder finns alltid badhuset och motor- och nostalgimuseet.

FAKTA
I Ludvika jobbar två anställda med biljettförsäljningen och tre plus en chef sköter turistdelen.
I Smedjebacken jobbar två över sommaren samt extrapersonal i Ludvika.
Turistbyrån i Smedjebacken sköts på vinterhalvåret från Ludvika.

BOEL FERM
023-476 36 / 070-550 91 72
boel.ferm@daladem.se