Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Försöksprojektet mellan Mora och Orsa förlängs

Allt fler tar bussen mellan Mora och Orsa. Resandet har ökat med 8,7 procent.
Nu förlänger Dalatrafik och kommunerna Morsa-projektet, med slopad zongräns.
– Vi måste köra ett helt år för att få en bra utvärdering, säger Tomas Nordholm, marknadschef vid Dalatrafik.Projektet, vars namn är en ordlek med namnen på kommunerna mellan vilka gränsen tagits bort, har snart pågått ett halvår.
Det förlängs nu med lika lång tid, till och med den sista juni nästa år.
– Anledningen är att vi vill göra en riktig utvärdering av ekonomi, resandeutveckling etcetera, och då behöver vi ett helt år, säger Tomas Nordholm.Hur går det hittills?
– Det går jättebra. Resandet har ökat kraftigt.
Översatt till siffror betyder det en ökning på 8,7 procent under perioden juni–oktober.
– Vi har också fått bra betyg i en utvärdering av informationen kring projektet, säger Thomas Nordholm.

Annons

För resenärerna har det blivit betydligt billigare att åka buss mellan kommunerna nu när zongränsen är bortplockad.En enkelresa kostar i dag 25 kronor för en vuxen och 20 för en ungdom, jämfört med tidigare 40 respektive 30 kronor.För den som arbetspendlar mellan Mora och Orsa har priset på månadskort sänkts med nästan 50 procent.Det är däremot inte säkert att kommunerna tjänar på att zongränsen tagits bort. Avtalet med Dalatrafik är att kommunerna betalar för trafiken och då också får biljettintäkterna.Ett kraftigt sänkt biljettpris kräver en rejäl höjning av antalet bussresenärer för att kommunerna inte ska förlora på projektet.– Men det är inte säkert att man bara ser till det ekonomiska, utan man ser naturligtvis också samhällsnyttan i det, säger Tomas Nordholm.– Många andra kommuner följer också detta projekt noga, tillägger han.Jennie-Lie Kjörnsberg