Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förstelärare är inte vad skolan behöver

debattKommentar till gårdagens debattartikel, från lärarnas riksförbund, angående karriärstjänster till lärarna.

Annons

Det är så konstigt det här med lärarjobb. Alla vill ha bra lärare, men är inte villiga att betala för det, förutom när det handlar om så kallade förstelärare. De kan få 5 000-10 000 kronor mer i månaden i lön.

Det som krävs är fyra års väl vitsordat arbete och särskilt god förmåga att förbättra elevernas resultat, samt lärarlegitimation. Detta ska trygga god undervisning för elever.
Den här formuleringen är ett slag i ansiktet på oss andra, som jobbar häcken av oss för att trygga en god undervisning för våra elever.
Det jag frågar mig är vem bestämmer att du har en särskilt god förmåga att förbättra elevernas resultat? Ja men det bestäms ju genom betygen eller de nationella proven tänker du då.
Jo visst det må vara hänt. Men den elev som hade en dålig dag just då nationella proven genomförs, eller den eleven vars föräldrar påverkar lärare/rektor, eller ännu värre den rektor som påverkar lärare att sätta glädjebetyg?

En annan sak jag tänker på är att det krävs fyra års väl vitsordat arbete. Under fyra år hinner du ha en klass. En klass kan fungera hur bra som helst, vara välmotiverad och läraktig. Medan en annan klass kan vara hur strulig som helst och inte fungera lika bra. Detta mina vänner har INTE per automatik med lärarens kompetens att göra.

Jag tror inte att det är förstelärare skolan behöver, utan mindre klasser så att de lärare som finns faktiskt hinner med sina elever. Jag tror också att vi alla behöver tro på att de allra flesta lärare faktiskt vet vad de gör. Att en del kommuner inte söker bidragen kanske är ett symptom på detta.
Människan är en komplex varelse som blir till tillsammans med andra och i olika sammanhang. Vi kan inte se människor som något man kan testa, på samma sätt som man testar en bil. Dessutom är kunskap också väldigt komplext.
Vad är kunskap för dig? Är det att vara bra på matematik (relativt lätt-testat), eller är det att vara bra på att tänka men inte kunna sätta ord på dina tankar (inte lika lätt-testat).
Är det att kunna skriva fantastiska berättelser? Är kunskap att kunna lösa konflikter, att ha känsla för färg och form, att ha kontroll över sin kropp? Eller vad är kunskap egentligen? Vad ska vi med den till? Sug på den du.

Vad ska en lärares profession användas till? Är det att se till att eleverna lär sig bara för att få ett bra betyg? Eller är det för att eleverna ska få pröva och misslyckas, för att sen pröva igen och lyckas och därmed lära för livet.

Kristina Leander Friberg,
Lärare mot yngre åldrar

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel