Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fortsatt höjd beredskap

Annons

Trygghetslarmen i Borlänges hemtjänst ska nu vara lagade. Leverantören CareTech har bytt ut SIM-korten i larm som krånglat.
– Men vi har höjd bemanning tills leverantören kan säkerställa att alla larm fungerar, säger Lena Lorenz, tillförordnad verksamhetschef i hemtjänsten.

Alla som har trygghetslarm bor i egna bostäder, inte på äldreboenden. Det var då en kvinna ramlade i helgen och larmet inte fungerade som felet upptäcktes. Snart visade det sig att 200 trygghetslarm var ur funktion av totalt 1 200 i kommunen. Det har ställt stora krav på organisationen och personalen i hemtjänsten. Det leder också till ökade kostnader. Hur stora belopp det handlar om är inte klart.
– Vi började på måndagen att öka bemanningen både dagtid och natt, och har haft en extra patrullbil nattetid. En extra person har suttit och svarat i telefon både dag och natt. Vi har haft rutiner och de vi fått indikationer på inte haft fungerande larm har vi meddelat och frågat om de vill ha tillsyn. Några stycken har fått extra tillsyn, säger Lena Lorenz.
En del av de uppringda hade inte hört talas om de trasiga larmen på annat sätt.
– Det har inte varit någon oro bland dem jag har haft kontakt med, säger Elina Olsson, hemtjänstens centrumgrupp.

Det har inte heller varit några fler incidenter än den i söndags.
– Inte vad vi har märkt. Vissa pensionärer har tyckt det var trevligt att få ett telefonsamtal, säger Lena Lorenz.
På onsdagen hölls MBL-information med de berörda facken Kommunal, Vision och Ledarna.
– På vissa hemtjänstgrupper har vi satt in förstärkning. En del personal har fått gå längre pass och vissa har fått gå ut extra. Men personalen har varit helt enorm, tagit del av alla rutiner och lyssnat in all information.

Personalen har följt utvecklingen via kommunens interna datanätverk.
– För vår del har det gått att lösa det mesta. Vad jag vet har ingen blivit tvingad att jobba extra. Det har varit bra information och jag har känt mig trygg med de rutiner som funnits, säger Elina Olsson.
Ett besked kom från leverantören i går om att den troliga orsaken till problemen är åtgärdad.
– SIM-korten i de 200 larmen är utbytta. Men vi vill ha garantier att inget annat stör i systemet, säger Katarina Westfeldt, kommunikatör på Borlänge kommun.

Sylvia Kjellberg
sylvia.kjellberg@daladem.se