Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Förvirrat för buss­resenärer som för­bokat

– Folk som bokat ­Swebusbiljetter för ­resor efter söndag hör av sig och undrar hur det blir framöver när det inte längre är dag­liga förbindelser.
– Men vi har inte fått någon som helst information om hur det ska gå till och vad det blir för priser i fortsättningen, säger Anneli Johansson vid Resecentrum i Ludvika.

Annons

Den förestående nedläggningen av Swebus expressbusslinje 800 på rutten från ­Falun via Ludvika och Karlstad och vidare mot Göteborg har uppenbart skapat viss förvirring bland rese­närerna.
Ett problem som uppstår vid trafikomläggningen är att det från och med måndag inte längre går att resa varje dag i veckan.

Som tidningen nyligen ­omtalat har det aktuella bussbolaget och Tågåkeriet i Bergslagen (Tågab) ingått ett samverkansavtal som innebär att de bussresande hänvisas till tågen.
Men Swebus priser och prisgaranti uppges fortsätta att gälla.

– Då är det bara tre dagar i veckan som tågen avgår söderut och det är på ­måndagar, fredagar och söndagar.
– I dag, fredag, är det sista dagen som vi kan sälja ­Swebusbiljetter.
– Nästa vecka kan vi bara sälja vanliga tågbiljetter, klargör Johansson.

Swebus kommunikationschef Christel Grip, är in­förstådd med att det uppstår funderingar i deras kundkrets med anledning av omläggningen och med den det radikalt minskade utbudet av turer.
– Naturligtvis är det beklagligt när det blir en ­försämring för resenärerna.

– Nu får det bli det en ­diskussion mellan oss och varje enskild kund, lovar hon.
– Vi kontaktar alla som förbokat och erbjuder en ny resa med tåg om de har ­möjlighet att anpassa sitt ­resande till de nya tiderna.
– Om det inte går får ­kunden pengarna tillbaka.
– Och skulle vi missa ­någon uppmanas de att ta kontakt med vår kund­support, tillägger Grip.

Freddy Nylund/DT