Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Fram för bättre tillgänglighet

Alla äger inte en dator. Alla har inte tillgång till internet. Samtidigt kräver många samhälls-och företagstjänster att var och en ska kunna logga både in och ut, hantera såväl mus som tangentbord.
Det är inte ovanligt att företag endast går att nå via mejl eller chatt på Internet.

Annons

Även myndigheter hänvisar ofta till sina webbplatser för viktig information.
Vem har inte hört eller läst: Vill du veta mer gå in på www.

Numera är det gängse att tävlingssvar endast går att mejla in till redaktionerna, och utan e-legitimation gäller det att stilla sig i telefonkön när det passar myndighetstiderna
Ett annat exempel är kreditupplysningsföretagen som slutat skicka papperskopia hem till den omfrågade personen.

I stället får man via sms, brev eller e-post veta att någon tagit en kreditupplysning och hänvisas att logga in på en webbplats för att se vilken information som lämnats ut.
Visserligen kritiserar Datainspektionen detta påhitt, och menar att den som vill ha en papperskopia hemskickad på upplysningen har rätt att få det, men kreditupplysningsbolagen ser pengar att spara.

Jag blir ledsen varje gång jag möter en medmänniska som känner sig otrygg och förbigången i saknad av dator och internetuppkoppling.
Främst är det konsumenter i den äldre generationen som står utanför digitaliseringens möjligheter. Teknisk utveckling borde inte skapa dessa murar.
När det gäller tillgänglighet finns det även annan vanmakt att tala om för oss konsumenter.

Vem har inte blivit halvt galen över att inte komma in i en omöjlig förpackning - eller känt frustration när en vardagspryl inte går att använda för att den är för krånglig?
Ibland brister det till och med i det självklara.

I Sverige räknas det inte som diskriminering om det inte går att komma in i en affär på grund av funktionshinder eller om restaurangpersonalen vägrar läsa menyn för som inte kan se själv.
Orsakerna till bristande tillgänglighet beror på flera saker– inkompetens, obetänksamhet, avsaknad av verklighetsförankring, dålig lagstiftning och ibland ren girighet.

Se därför till att du som konsument utövar den makt du faktiskt har.
Byt butik, operatör, försäkringsbolag och bank om du inte är nöjd med företagets tillgänglighet och service.

Veronica Lidman

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel