Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Framtiden levererar i Mockfjärd

Annons

Mockfjärdsskolans niondeklassare har de senaste åren levererat bättre betyg än vad beräkningarna har visat.
– Vi ser det som en riktig fjäder i hatten, säger Änges Kristina Lundén, rektor.

De två senaste årens betygsresultat är stoltserande siffror för Mockfjärdsskolan.
I grundskolan, årskurs F-9, studerar 372 elever på skolan.

De faktiska betygsresultaten är över förväntan jämförda med de beräknade resultaten, där 75 procent av eleverna skulle ha betyg i alla ämnen.
Men det faktiska resultatet blev 85 procent läsåret 2011/2012 – tio procentenheter bättre än det förväntade.
Förra läsåret var ännu bättre med knappt 88 procent.
– Det är ett kvitto på att de insatser som vi gör ger resultat och att vi är duktiga på att sätta in resurser för de elever som behöver stöd, säger Änges Kristina Lundén, rektor.
Även när det gäller meritvärdet, den poäng som en elev konkurrerar med till gymnasieplatser, är det positiva siffror. Det förväntade meritvärdet var 199 poäng men Mockfjärdsskolans faktiska meritvärde låg på 228 poäng.

Siffrorna kommer från Skolverkets senaste SALSA-jämförelse. Det är en statistik där man beräknar vilket förväntat resultat en skola ska ha när det gäller elevernas måluppfyllelse utifrån antalet invandrare samt föräldrarnas utbildningsbakgrund.
– Det är väldigt positivt för skolan att man lyckas kompensera för de här bakgrundsfaktorerna, säger Änges Kristina Lundén.
Utöver det har skolan också ett bättre samarbete med kyrkan som förlagt sin läxhjälp i skolans matsal.

Vad betyder det här för skolan?
– Jag hoppas att folk får upp ögonen för att det här är en väldigt bra skola. Hittills har vi lyckats förvalta de resurser vi har på ett mycket bra sätt. Det vore också jättekul om lärarna får mer råg i ryggen. Det här är ett resultat av jätteduktiga lärare som jobbar engagerat och målmedvetet med skolans elever, säger Änges Kristina Lundén.

Marcus Simm/DT
marcus.simm@dt.se

Vad är SALSA?


SALSA (Skolverkets Arbetsverktyg för Lokala SambandsAnalyser) presenterar kommuners och skolors betygsresultat i årskurs 9 efter att viss hänsyn tagits till elevsammansättningen.
De faktiska betygsresultaten sätts i relation till ett antal bakgrundsfaktorer. Störst betydelse har föräldrars utbildningsnivå.
Syftet är att synliggöra faktorer som inte skolan kan påverka men som har betskolvydelse för betygen.

Källa: Skolverket