Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Från Hollywood till Östfjällets fäbod

/
  • Jonas Persson trivs med att koppla av i Östfjällets fäbod. Det är ljusår från livet som stjärnkock åt Hollywoodkändisarna på 1980-talet.
  • Jonas i Sälen expanderar ständigt. Här visar han stolt upp nybygget som ett produktionskök, en tvätt och ett bryggeri ska hålla till i.
  • Jonas stortrivs i stugan i Östfjällets fäbod som är inredd i gammal dalastil och allmoge.
  • En kassabok från Sälens IF från 1945 som Jonas fyndat på en auktion.
  • Allmoge och gamla saker från förr är något Jonas har en förkärlek till.
  • Årets företagare i Malung, Lima och Sälen är Jonas i Sälen.
  • Jonas och delar av jaktlaget bodde i jaktkojan i Östfjällets fäbod under älgjakten.

Vi är i Transtrandsfjällen, eller så kanske vi är hos Jonas i Sälen. För det är så han kallar ett av alla sina företag. Jonas Persson blev i våras vald till årets företagare. En företagare som bland annat lagat mat åt Elton John, varit tv-kock och initierat flygplatsen i Sälen. Nu brinner han för en snabbare integration för nyanlända.

Annons

Jonas Persson är en driftig dalkarl, om man nu får kalla sig dalkarl när man är från Mörrum i Blekinge. Han är en så driftig entreprenör att han blev vald till årets företagare i Malung, Lima och Sälen av organisationen Företagarna. Han blev även nominerad till årets företagare i Dalarna.

– Jag känner mig hedrad för det jag har gjort och gör. Jag har svårt att se mig själv som framgångsrik, det är väl svenskt att tänka så, säger Jonas Persson.

Att han lyckats så bra med sitt entreprenörskap beror inte bara på hårt arbete.

– Jag kör mycket på magkänsla och magen är stor. Jag ser inga problem, jag ser bara möjligheter.

Innan han kom till Högfjällshotellet som kock 1989 bodde han i Hollywood i sex år.

– Jag har lagat mat åt alla filmstjärnor, jag jobbade på bästa krogen i Los Angeles. Elton John och Elisabeth Taylor hade sina kalas på krogen, säger Jonas Persson.

Jonas bor med sin familj i Sälens by som han kallar för människobyn.

– På fjället är det så mycket turister, det blir som Disneyland i positiv bemärkelse. Han stortrivs i den karga fjällbygden och är moderatpolitiker på fritiden.

Jonas startade sitt första företag i USA på 1980-talet och kan det här med företagande. Han driver åtta företag och har 100-150 personer på lönelistan varav 40 är helårsanställda. Jonas älskar att jobba hårt, från morgon till kväll.

– Man jobbar från det man vaknar till det man går och lägger sig, vissa kroppar kräver jobb och jag har fått en sån kropp, säger Jonas och skrattar.

Han måste alltid ha ett projekt vid sidan om sitt företagande. När han jobbat klart med flygplatsprojektet 2013 hörde dåvarande näringslivschefen Ingemar Kyhlberg av sig och sa att det var hedersamt att jobba ideellt med flygplatsen men att nu skulle Jonas göra lite nytta. Och på den vägen är det. Nu har Jonas en kvinna från Eritrea anställd i företaget.

– Hon har varit hos mig i två år och lagat mat, vi ska validera hennes kunskaper som kock.

Han menar att det tar på tok för lång tid för invandrare att bli självförsörjande.

– Enligt forskningen tar det i genomsnitt elva år för en kvinna innan hon bär sig själv och nio år för en man.

Jonas menar att har man en drivkraft att fly från mellersta Afrika med alla utmaningar som uppstår, då är man så driftig att man snabbt kan komma ut i arbetslivet.

– Det är inte individen det är fel på utan systemet. Det finns många tjänar pengar på att dom är i utanförskap.

Jonas tror att det går att korta ner utanförskapet och genom det spara oerhört mycket pengar åt samhället och därmed också mänskligt lidande. Vad folk har för hudfärg har alltså ingen som helst betydelse för Jonas när han anställer. Ett perfekt CV är inte heller av så stor betydelse för att få jobb.

– Det är drivkraft och vilja, det är frågan om.

De företag som anställer människor i utanförskap får ett stöd under etableringsfasen under två år, lönen är enligt kollektivavtal.

Jonas är både igångsättare och förvaltare. Han drev flygplatsprojektet i tio år, ända fram till att alla tillstånd och miljökonsekvensbeskrivning trätt laga kraft.

– Jag såg tidigt att vi är tvungna att fortsätta bygga. Vad ska snickare och hantverkarna från norra och västra Dalarna annars jobba? Den svenska marknaden är mättad, vi måste få in nytt blod.

Att bygga en flygplats är dock enligt många rena galenskapen när vi ska värna om miljön. Och Jonas tycker att miljön är det viktigaste som finns i Sälen.

– Men vi måste se till att folk kommer dit också. För varje ny generation flygplan som kommer drar dom 20 procent mindre bränsle, konstaterar han.

Blir Sälen Trysil airport verklighet kommer det med största säkerhet att bli Sveriges sist byggda flygplats enlig Jonas Persson.

Berit Djuse

Annons