Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Full fart på isen

Annons

Det har mullrat och rykt från Orsasjön i helgen. Speed Weekend kan i framtiden kompletteras med fler hästkrafter.
– Nästa sak vi tittar på är ett hästevenemang på samma plats, helgen före eller efter, säger arrangören Glenn Ocklund.

Det som började som en kul grej med kompisarna har utvecklats till ett tvådagarsarrangemang som lockar några tusen från både Sverige och andra länder för att köra isracing, cruisa, provflyga och förstås mäta krafterna i race.
– Vi är den officiella fartrekordhållaren på is i världen, säger Glenn Ocklund och konstaterar att det vinterlandskap som är vardag för Orsaborna är lika exotiskt för vissa utländska turister som det är för svenskar att köra ökenrally så att sanden sprutar.

Förra året var det töväder och en mindre sjö ovanpå Orsasjöns is. I år har Speed Weekend tidigarelagts, och underlaget är bra mycket bättre. Medelfarterna på den flygande kilometern närmar sig snabbt 300 kilometer i timmen över den släta, svarta isen.
– En riktigt snabb bana. I år hade vi förlängt accelerationssträckan på ena banan till 1500 meter och vi har breddat banan.
Kön till speedrakan är full av bilar, cyklar – ja, till och med ett motorförsett badkar. De tävlande har olika drivkrafter men samma ambition: åka så fort de kan med det fordon de har. Drömmen om 400 km/t på is hägrar.
– Jag hävdar att det måste gå, säger Glenn Ocklund.

Han vill gärna behålla Speed Weekend på Orsasjön, men han vill utveckla arrangemanget för bättre ekonomi.
– Det är så mycket infrastruktur kring det här att det är som en militärövning. Bara elutrustningen väger sex ton. Målet nästa år är att utöka det till en hel vintermotorsportvecka, säger han och tillägger:
– Nästa sak vi tittar på är att ordna ett hästevenemang på samma plats, veckan före eller efter.

Jennie-Lie Kjörnsberg

Annons