Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gågatan går till Fridhemsplan

I augusti 2014 blir det byggstart för Fridshemsplan och gågatan som sedan byggs om i etapper fram till och med hösten 2015.
Stadsarkitekten ­Tommy Ek och Magnus ­Birkeholm presenterade centrumutvecklingen under rubriken från ord till handling vid tors­dagens företagarträff i Moraparken.

Annons

Kontaktytorna mellan centrum och vattenmiljö ska bli naturliga och en förlängning av gågatan ska kunna införliva Fridhemsplan.
När det gäller genom­farten med E 45 och väg 26, som går via Strandgatan bort till Malungsvägen genom centrum är tanken att krympa de skrymmande ­asfaltsytorna.
Det uppnås genom att ­göra större och likformade trottoarer, öka växtligheten, ta bort vänsterfilerna, minska antalet utfarter och få bort barriärerna.

– Vi har även i åtanke att utryckningsfordon ska få framkomlighet vid utryckningar, säger Tommy Ek.
När det gäller dockningen mellan Gågatan och Fridhemsplan så det finns ett ­visuellt stopp där Kyrko­gatan når Hantverkargatan.
Förslaget är nu att flytta biltrafiken Hantverkargatan några meter norrut och lägga den förlängda och utbyggda gågatan vid sidan av trafiken.
Samtidigt kan det vara ­angeläget att försköna den torg­yta, som uppstår på platsen genom att samspelet mellan biltrafik i båda riktningarna och gående får samma utseende som vid Bälters Svens torg utanför Kulturhuset.

I en första etapp kommer området från Handelsbanken, ned mot Fridshemsplan och själva Fridhemsplan att byggas om med byggstart i augusti 2014.
Gågatan från Handelsbanken upp till korsningen vid Köpmannagatan Swedbank och det gamla blå huset ska byggas om under våren, april till juni, 2015.
Den återstående etappen byggs om under hösten 2015. De uppgifter som utförs är markbeläggning, områden för vegetation och belysning.

Eftersom Mora resecentrum står klart nästa sommar så blir det även aktuellt att stänga bussterminalen i centrum vid Moragatan. I stället blir det en traditionell busshållplats på båda sidor av vägen på Fridhemsgatan för alla bussar.
Bussterminalen vid Moragatan byggs om till parkeringsplatser.
Det ska även bli lättare att ta sig till parkeringsplatserna i centrum. Det kommer att bli dubbelriktad trafik på Moragatan bort Köpmannagatan och ned förbi affären Greys till Strandgatan.

Hans Olander/DT