Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gångtunneln på plats men tågen stoppades

I helgen togs ett stort steg i bygget av Resecentrum. En gångtunnel sköts på plats vid stationen.
Men arbetet försenades. Det ledde till förlängt stopp i tågtrafiken på söndagen.
– Det har rasat från kanten ned i gropen så de fick städa upp, sa Bo Jansson, biträdande projektledare vid Trafikverket.

Annons

Peab utför arbetet tillsammans med underentreprenörer. Ett 50-tal personer var involverade i helgen. Jobbet inleddes sent på fredagskvällen med att 2000 kubikmeter jord schaktades bort.
Arbetet med att få tunneln på plats började vid 20-tiden på lördagskvällen. Lansering kallas det.

Strålkastare lyste upp byggplatsen och det var adrenalin i luften. Folk rörde sig med snabba steg eller väntade spänt på nästa moment. Grävmaskiner, lastmaskiner och dumprar var i farten liksom en hög byggkran som skulle lyfta in en växel.
Till att börja med gick allt enligt tidsplanen. Det verkade vara klart för att börja föra tunneln framåt på järnbalkar.

Men jordmassor rasade ned från kanten av gropen och försinkade arbetet. Raset fortsatte. Flytten av tunneln måste avbrytas för att gräva bort massorna.
Strömmen och tågtrafiken var enligt planeringen avstängda till klockan 11.15 på söndagen. Men det stod snart klart att stoppet måste förlängas. Arbetet blev flera timmar försenat.
– Det ligger fyra-fem timmar efter. Just nu är det sagt att tågtrafiken kommer i gång vid 16-tiden, sa Bo Jansson på söndagsförmiddagen.
Ersättningsbussar fortsatte sättas in under söndagen.

Gångtunneln var på plats på förmiddagen med plåtformar för att gjuta trapp- och hisschakt. Återfyllningen av gropen var också färdig. Men järnväggsspåret var fortfarande inte klart att använda.
Den nya gångtunneln tas inte i bruk förrän i slutet av 2014.

Sylvia Kjellberg
sylvia.kjellberg@daladem.se