Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

God of War: Ascension

Annons

As cension är ett bra, men typiskt, hack n’ slash-spel utan någon som helst originalitet.

Kratos senaste actionepos hamnar tidsmässigt allra först i seriens tidslinje, nämligen tio år innan det första God of War, som slog de flesta med häpnad. Tekniskt sett ligger Ascension ljusår före det mesta tack vare Santa Monica Studios kompetenta gäng, som alltid ser till att deras spel ligger i framkant vad gäller grafik. Inramningen är närmast perfekt där bossar större än Eiffeltornet inte tillhör det ovanliga, utan snarare något du kan lita på att få möta på din väg mot Pandoras ask.

Under min färd får oändligt många mytologiska monster smaka på mina sylvassa svärdsklingor och eldkedjor. Det antika Grekland som målas fram är himmelskt vackert, något som spelstudion gärna skryter om lite väl ofta genom att automatikzooma ut mitt i stridens hetta så att karaktärerna blir små som myror. Att få någon slags bra överblick av vad som sker där nere är i det närmaste omöjligt, och frågeställningar som ”är det jag eller de som åker på stryk just nu, och får jag ens in några combos?” är inget som bör cirkulera i huvudet i ett så välgjort spel som detta. Detta medför förstås att Kratos omtalade ilska lätt överförs till mig då jag inte längre har kontroll över vad som händer.

Något original-God of War lyckades väl med för åtta år sedan var att få quick time events att kännas heta igen. År 2013, när nyhetens behag har lagt sig för längesedan, känns detta sorts påtvingade, inväntande och spänningslösa knapphamrande bekant, förutsägbart och tråkigt. Visst får det Kratos att göra coola akrobatiska animationer som han annars inte skulle vara kapabel till med den vanliga knappuppsättningen, men någon sorts vidareutveckling av konceptet eller annat nytt hade varit att föredra. Resultatet blir nu istället att Ascension periodvis känns som ett alldeles för självspelande lir där jag utan vidare ansträngning kan trycka på en knapp var femte sekund för att göra slut på bjässar som hade kunnat vara slutbossar i vilket annat spel som helst.

Som roligast har jag istället när jag strider mot vanliga fiender, med ett kameraperspektiv som gör som jag vill. Att uppgradera vapen och låsa upp nya kombinationsslag som får Kratos att jonglera med fienderna i luften är precis lika beroendeframkallande som tidigare, men också något som hör genren till och är därför inget nytt.

Ibland dyker det upp småkluriga pussel som tempomässigt kommer in helt rätt, men som aldrig känns tillfredsställande nog utan mer som ditplötade för att inte tråka ut spelaren.

God of War: Ascension är ett bra spel rakt igenom. Det är vackert att titta och lyssna på och bjuder dessutom på ett kul flerspelarläge som ökar spelets livslängd, men trots det har jag haft svårt att hitta motivationen till att fortsätta spela. Det följer hack n’ slash-mallen till punkt och pricka och känslan av att ha spelat det här förr infinner sig ständigt.

6/10

Felipe Madrid

Format: Playstation 3
Genre: Hack n' slash, actionäventyr
Antal spelare: 1
Spelare online: 2-8
Utvecklare: Santa Monica Studios
Utgivare: Sony
Premiär: 13 mars 2013