Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gruvarbetarna återgick till arbetet

En blandning av vattenånga och släckningspulver utlöste brandlarmet i Bolidens gruva i Garpenberg. De fyra arbetare som i en dryg halvtimme satt instängda i en räddningskammare kunde själva köra bil upp ur gruvan när räddningstjänsten konstaterat att det inte var en brand.

Annons

Halv tio på söndagskvällen gick det automatiska larmet till räddningstjänsten om en brand i gruvan. Samtidigt fick de 39 gruvarbetarna som befann sig under jord larm om omedelbar evakuering på mottagarna de bär utanpå skyddskläderna.
Flertalet kunde köra upp till marknivån i bilar via någon av de tre serpentinvägarna eller ramperna som finns för transporter upp och ner i gruvan. Fyra man som befann sig nära det rykande betongsprutningsaggregatet följde instruktionerna och tog sig till en av räddningskamrarna som finns utspridda i gruvan.
– När räddningstjänsten kom fram visade en gruvguide dem ner till den förmodade brandplatsen. Då hade mycket av röken redan blåsts ut via vårt ventilationssystem, säger gruvchefen Gunnar Nyström.

När man konstaterat att det inte rörde sig om någon brand fick de fyra instängda tillstånd att lämna räddningskammaren. De kunde då själva köra bil upp ur gruvan via en av ramperna.
– Evakueringen gick helt planenligt och samtliga utom de fyra i räddningskammaren var ovan jord klockan 22. Jag har inte den exakta tiden för när de fyra andra var uppe, säger Gunnar Nyström.

En enhetschef höll en kort debriefing sedan ville samtliga inklusive de fyra som suttit i räddningskammaren återgå till arbetet i gruvan för att avsluta nattskiftet.
Varför betongsprutningsmaskinen började koka är ännu oklart.
– Vi kommer givetvis att utreda orsaken till detta och gå igenom händelseförloppet för att se om det är något i våra säkerhetsrutiner vi kan förbättra, säger personalchefen Malin Söderman.

– Föraren av fordonet såg aldrig att det rykte om maskinen. Motorn sitter bakom förarhytten och han var på väg nerför en ramp så det kraftiga utsuget från ventilationen blåste bort röken, förklarar Gunnar Nyström.
Först när föraren fick evakueringslarmet och klev ur fordonet såg han att det bolmade från motorn och att gruvgången började bli rökfylld.
– När motorerna når en viss temperatur utlöses de automatiska pulversläckarna. Det som såg ut som brandrök var alltså en blandning av vattenånga från den kokande motorn och släckningspulver, säger Gunnar Nyström.

Han förklarar att brandlarmet utlöses när det blir för många partiklar i luften oavsett vad de består av. Vid några tillfällen har gruvan fått evakuerats för att det varit mycket damm i luften.
– Ser man att det är rök i luften ska man gå in i närmsta räddningskammare och invänta besked från driftcentralen som alla som arbetar i gruvan har radiokontakt med.
De tags som arbetarna bär utanpå kläderna ger signaler till driftcentralen om hur många personer som finns under jord och anger exakt position var de befinner sig.

Rolf Sundblad/DT