Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Han är mannen bakom skulpturerna

Du har säkert sett hans skulpturer på olika platser i Dalarna, men du vet förmodligen inte hur han själv ser ut. Det handlar om konstnären Jörg Jeschke som satt ett nytt landmärke i centrala Falun med sin ljusskulptur Flätverk.

Annons

Hans Jörg Jeschke föddes 16 oktober 1938 i Österrike. Han utbildade sig på skulpturlinjen vid Konsthögskolan i Wien under åren 1960-65. Jörg flyttade till Sverige och Falun i mitten av 1960-talet. Det är här som Jörg fortfarande bor och verkar – mitt i världsarvet och han har envist hållit sig fast vid skulpturen som uttrycksform. Varför?

Frågan ställs i hans ateljé. Kaffebryggaren hostar och fräser på bänken bakom oss. Dagen bleknar därute. Här inne i den forna gamla byskolan samsas både färdiga och påbörjade skulpturer i alla möjliga olika format och material. Arbetet pågår ständigt. Det finns alltid någon ny idé att pröva, en annorlunda infallsvinkel. Jörg Jeschke svarar:
– Jag vill inte splittra mig, har alltid hållit mig fast vid skulpturen. Jag är inte den persontypen som gör både och, målar och skulpterar. Det tar lång tid att bli en duktig skulptör, säger han bestämt.
Jörg håller allt som oftast en låg profil, att verka men inte synas är hans motto. En sökning via Google ger kortfattad information om hans bakgrund och att han är verksam som skulptör. De olika monumentala offentliga konstverken får tala för sig själva. Vi tar kaffet i förmaket till ateljén, sätter oss ned på stolarna, häller i en skvätt mjölk i kaffet, tar för oss av de färska kanelbullarna.

Jörg vill vänta med den stora intervjun säger han, och förklarar att han vill vara bättre förberedd, inte verka osorterad eller ogenomtänkt då han skall berätta om sig själv, sin syn på den offentliga konsten och framför allt om sitt eget arbete. Ok, det stora porträttet får vänta. Samtalet får i stället handla om hans nya landmärke i centrala Falun. Ljusskulpturen Flätverk står i korsningen Gruvgatan-Myntgatan.
Jörg berättar att han lämnade in sitt förslag för flera år sedan. Kommunen tog emot flera andra idéer men i februari år fick han beskedet att det var hans modell som vunnit mest gehör.
– Rondellen är som bekant placerad i ett stort stadsrum. Här finns höga hus överallt och långa perspektiv i varje färdriktning. Jag fann det möjligt att göra en mycket hög vertikal skulptural gestaltning av rondellen. Tanken är att du ska upptäcka den redan från mycket långt håll.

Pelaren är perforerad, inte flätad som dess namn kan förvilla dig att tro. Det är en oerhört massiv skulptur. Vi pratar elva ton betong i fundamentet, tio meter högt flätverk av två ton corténstål eller som det också kallas rosttrögt stål. I vanliga fall används detta stål till värmeeldningspannor, plåtkaminer och så kallade rökrör. Nu får det bilda formen av en ljusskulptur som skall bli ett slags fyr strax före Faluån.
Den skall lysa när mörkret och natten tar vid. Jörg Jeschke har hållit blicken riktad mot Falu Gruva och dess långa historia när han skapade skulpturen, särskilt gruvarbetarnas svindlande och livsfarliga resa i den kopparrika avgrundshålan. Ett litet snedsteg, ett olyckligt hopp kunde få ödesdigra konsekvenser.
Skulpturens namn ”Flätverk” och pelarens höjd skall nämligen associera till de flätade och torkade oxhudsrepen som hissade gruvarbetarna upp och ned i underjorden.
– Repen var tvinnade och flätade, ett glest slags flätverk. Ur den idén har jag skapat ett ihålligt objekt som belyses inifrån, säger han.

Jörg lyckas allt som oftast med till synes enkla former förmedla en subtil undertext i sina skulpturer. Ljusskulpturen Flätverk är inget undantag. Han har valt två färger, blått och grönt. De skall symbolisera framtidens färger har han sagt i ett annat sammanhang. Ren luft och gröna skogar. Så kan man också uttrycka ett slags miljökritik mot bilavgaser och koldioxidutsläppen i den jordiska atmosfären.
Blått har både en tilltalande renhet och komplexitet i sig som människor, oavsett kultursfär, finner oemotståndlig. Den blå tonen har samtidigt ett bitterljuvt sväng genom bluesen och jazzen. Grönt för tankarna till jorden, naturen, det växande, det livaktiga, det som överlever trots allt.
Rondellkonsten har givetvis sina begränsningar. Den får inte skymma sikten åt vänster. Skulpturen får inte vara för påträngande eller distraherande men samtidigt inte heller ointressant. Bilarna skall cirkulera, följa trafikflödet, hålla jämn hastighet.
Han kan blicka tillbaka på åtskilliga utställningar och offentliga utsmyckningar. Det har blivit ett 90-tal skulpturer i vitt skilda offentliga miljöer. Jörg har bland annat gjort fontänskulpturen Plymen i rondellen vid gamla Banverket i Borlänge. Han är skapare av den genombrutna Solblomman på Sveatorget och även Svisch, en skulptur i stål och emalj placerad i rondellen utanför Trafikverket.

Stora monumentala skulpturer gör sig inte själva. Det är också långt ifrån en mans verk. Jörg Jeschke har genom åren skaffat sig goda samarbetspartners. I det här aktuella fallet har Borlängeföretagen Bergkvist Svets och Mek och Borlänge Industrilack bistått honom. De elektriska arbetena har utförts av Carlgrens El.
– Det handlar om mycket kompetent yrkesfolk. Jag gläds åt att kunna skapa jobb åt andra, säger Jörg.
Han lovar att hålla sitt löfte när vi skiljs åt. Det stora personliga porträttet gör vi nästa gång. Då skall han också räkna igenom hur många skulpturer som rusat genom hans kreativa tankeådra och skapande händer.

Ulf Lundén
ulf.lunden@daladem.se