Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Handeln ekar tom

Det är dåliga tider för handeln i centrala Smedjebacken. På Vasagatan, stadens butiksstråk, gapar många skyltfönster tomma, och frånvaron av potentiella kunder är påtaglig.
– Visst, det är ett problem, men vi måste komma ihåg att det inte är något som är unikt för Smedjebacken. Centrumhandeln går ju på knäna i hela Sverige, säger kommunens näringslivschef Lennart Silfverin.

Annons

År 2010 inledde Smedjebackens kommun och Barkenföretagarna en satsning som gick under namnet ”Trygg och kunnig småstadshandel”. Poängen med den var att lyfta fram de fördelarna som finns med den lokala handeln, fördelar som ­exempelvis stora köpcentrum inte kan ge dig. Detta i form av personlig kontakt, gedigen kunskap, nöjd kundgaranti och tid för eftertanke.

Förvisso handlade inte satsningen specifikt om affärslivet längs Vasagatan och dess närhet. Men där, drygt tre år senare, tycks effekterna av just den satsningen ha varit ganska obetydliga.
– Vi ska inte sticka under stol med att Vasagatans handel är ett problem. Men det speglar inte hela orten. Vi måste tänka om gällande centrumhandeln. Jag tror att en av lösningarna kan vara att vi får fler verksamhetslokaler i form av exempelvis kontor. Det skulle skapa ett nytt flöde av människor, som samtidigt skulle kunna lyfta handeln, säger Lennart Silfverin.

Det finns dock butiker längs Vasagatan som faktiskt går bra. Jerry Christiansens butik Rexdata är ett exempel på det.
– Vi har mycket kunder och säljer en hel del. Jag tror att en av de stora anledningarna till det är att vi skjuter till en hel del service. Har du några problem med din dator, så fixar vi det åt dig. Privatpersoner utgör dock bara 30 procent av vårt kundunderlag, resterande är företag. Vi skulle inte överleva med enbart privatkunder.

Helt i linje med vad Jerry Christiansen säger, menar Lennart Silfverin att det främst är detaljhandeln i Smedjebacken som har problem.
– Inom servicehandeln går det fortsatt ganska bra. Mat behöver vi ju alltid handla, och klippa sig kan du inte direkt göra på nätet. Annat är det med detaljhandeln. Köpcentrumen tar dessutom över mer och mer av handeln från centrum.

För Vanessa Persson, som äger frisörsalongen Vasa­gatan 6, går affärerna bra. Hon är ganska på det klara med att det antagligen handlar om att det är inom servicebranschen som hon huserar.
– Det är bara att se sig omkring på Vasagatan. De finns nästan bara matvarubutiker och frisörer kvar här.

Andreas Irebring/DT

Annons