Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Handläggningstiden kan fördubblas

Annons


LEKSAND En Leksandsbo har anmält Transportstyrelsen till JO, Justitieombudsmannen. Anledningen är att handläggningstiden anses ha dragit ut på tiden i en fråga där Leksandsbon haft återkallat körkort.

Leksandsbons körkort åtekallades den 25 mars i år. Spärrtiden var fyra månader och körkortet skulle Leksandsbon få tillbaka den 25 juli. Enligt anvisningar från Transportstyrelsen ansökte Leksandsbon om körkortstillstånf och bifogade hälsodeklaration och synundersökning. Ansökan registrerades den 24 maj. I slutet av månaden ringde man till Transportstyrelsen och efterfrågade när svaret kunde tänkas komma. Till svar fick man veta att handläggningstiden kunde vara fyra till sex månader från det att ansökan registrerats.

Strafftiden kan bli dubblad

Leksandsbon ansåg då att denne blev utsatt för "dubbel strafftid" och blev informerad av transportstyrelsen att det kunde förekomma eftersom hanläggningar av ärenden kunde ta tid. Den 8 juli skickade man e-post till Transportstyrelsen och påpekade kritiskt den orimliga handläggningstiden eftersom detta skulle innebära att Leksandsbon skulle vara utan körkort i ytterligare sex månader. Tio dagar senare kom svar och uppgifter till den som hade Leksandsbons ärende. Man ringde sedan upp denna kontakt och fick höra på automatsvaret att handläggaren var på semester och skulle vara åter den 15 augusti. Man gavs heller ingen annan möjlighet att prata med någon annan på Transportstyrelsen.

"Oacceptabelt"

Leksandsbon anser att ärendet behandlats nonchalant och oacceptabelt. I anmälan skriver man också att handläggningen inte bedrivits med den skyndsamhet som man förväntar sig i en sådan viktig fråga. Strafftiden med det återkallade körkortet kan komma att förlängas med det dubbla. Leksandsbon pendlar till arbetet vilket innebär 5,7 mil enkel resa. Huset denne bor i är ett renoveringsobjekt och man tar upp i anmälan att arbetet med det har inte kunnat bedrivits på grund av den långsamma handläggningen av ärendet.


CHRISTIAN LARSEN
0247-611 50
christian.larsen@daladem.se