Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Här är favoriterna i Svenska rallyt

På torsdag drar årets upplaga av Rally Sweden igång. Det mesta talar för att det blir en uppgörelse mellan Volkswagen-förarna Sebastien Ogier, Jari-Matti Latvala och Andreas Mikkelsen samt Citroën-föraren Mads Östberg (ettan, tvåan, trean och fyran från premiären i Monte Carlo för tre veckor sedan). Dalasporten har pratat med alla fyra förhandsfavoriterna.

Annons

Jari-Matti Latvala, Finland

29-årigen har vunnit svenska rallyt tre gånger, 2009, 2102 och 2014 och får gälla som favorit även i år.

– Jag ser fram mot Sverige. Att komma hit och bara vara 6 poäng efter Ogier är en stor skillnad mot förra året då jag var 14 poäng efter, säger han.

Latvala blev tvåa i premiären i Monte Carlo och tog mer poäng än han kalkylerat med.

– Monte Carlo är förmodligen den svåraste tävlingen för mig i hela mästerskapet. Jag satsade på topp fyra och att bli tvåa är 50 procent bättre än jag förväntade mig.

Han säger att han gör en kalkyl inför säsongen över vilka rallyn han har bäst möjlighet att vinna.

– Jag tänker taktiskt och satsar hårdare i de tävlingar jag har större chans och det är Sverige, Finland, Wales, Katalonien, Italien och Argentina. Men jag vill förstås ha en hög och jämn nivå hela säsongen.

Latvala tror inte att svenska rallyt enbart blir en Volkswagenaffär.

– Mads Östberg kommer att vara snabb, Citroën verkar starkt nu och Mads har varit så många gånger på pallen i Sverige. Han kommer att utmana oss och Ford är också bra i snön.

De nya startreglerna tar han med jämnmod.

– Jag startar tvåa de två första dagarna. Är det snö och is är det bra, blir det en massa nysnö blir det svårt. Vad som ändå kan underlätta är att rally 2-förarna startar först. I vilket fall kommer jag att se Sebastiens linje, säger han.

Sebastien Ogier, Frankrike

Den regerande världsmästaren har blivit 31 år och han är en av två förare som vunnit i Sverige och som inte kommer från Sverige, Norge eller Finland. Den andra är hans landsman Sebastien Loeb. När Ogier vann 2013 var det just i kamp med Loeb, en fajt och seger som han håller som en av höjdpunkterna i karriären.

– Är det bra förhållanden i Sverige är det ett fantastiskt rally. Jag älskar att tävla i Sverige och jag åker dit med stort självförtroende efter segern i Monte Carlo och målet är att vinna igen, säger han.

Ogier tror att hårdaste motståndet kommer från stallkamraterna Latvala och Mikkelsen.

– Det verkar så men allt beror på förhållandena. Kommer det nysnö blir det tufft att ligga först i två dagar men är det riktigt kallt kan det vara en fördel att starta i början.

På frågan varför de utomnordiska förarna har så svårt i Sverige, har han inget svar.

– Jag vet inte. Självklart är det speciella förhållanden och det verkar som de lokala förarna alltid hittar något extra. Det är förstås en stor utmaning att slå dem men jag har gjort det en gång och jag ska försöka igen.

Förra året slogs han i toppen när han hamnade i en snövall och förlorade rallyt.

– Ett av de små misstagen jag gjorde förra året, det är så lätt att fastna i snön. Jag ska försöka att undvika det i år.

Andreas Mikkelsen, Norge

Den 25-årige norrmannen kör Volkswagens tredjebil. Han är den enda i teamet som har en fjolårsbil men Mikkelsen ska få en ny Polo senare i vår. Han blev tvåa i Sverige förra året, hans bästa placering så här långt i WRC.

– Jag har inte den nya bilen men jag kommer att ha bättre startposition än Ogier och Latvala. Samtidigt kommer (Ott) Tänak och (Mads) Östberg efter oss. Det blir som det blir men jag tror vi kan utmana om segern, vi ledde ju ett tag förra året, säger han.

Men precis som de övriga toppförarna säger han att vädret är en avgörande faktor.

– Kommer det mycket snö är det inte möjligt att gå för seger. Men blir det bra förhållanden kör jag för att vinna och för att lyckas med det måste jag genomföra ett rally utan ett fel, säger han.

Han hoppas på stort publikstöd, inte minst på fredagens norska sträckor.

– Jag tror det blir många norska fans och det är alltid roligt.

Mads Östberg, Norge

Östberg ser ut att var förste utmanare till Volkswagen. Till svenska rallyt får 27-åringen den nyutvecklade Citroën DS3 WRC-bilen, samma som Sebastien Loeb körde i Monte Carlo-rallyt. Östberg har varit säkerheten själv i det svenska VM-rallyt med fyra raka pallplatser. Dock ingen seger.

– Att vinna i Sverige är ett av målen jag har och ett bra resultat är väldigt viktigt för mig.

Sverige är ett av flera rallyn där jag känner att jag har chans att vinna, säger han.

Han var tvåa 2011 och 2014 och trea 2012 och 2013, självklart med svenske kartläsaren Jonas Andersson vid sin sida.

Östberg blev fyra i Monte Carlo, då i en fjolårsbil. Nu får han det bästa materialet som Citroën kan erbjuda och han har hunnit med att testa bilen i Västerdalarna.

– Motorn är den största skillnaden, konstaterar han och ambitionen tvekar han inte över.

– Det är att vinna. Allting beror på vilka förhållanden det blir men visst har vi chans. Jag vill absolut vara på pallen, annars kommer jag inte att kunna vara nöjd med helgen.

Fotnot: Omstartsreglerna kallas numer för Rally 2