Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Har bara pengar till första etappen”

Ett nytt elljusspår håller på att växa fram i Siljansnäs.
Men för att slingan ska bli färdig krävs fler sponsorer.

Annons

Göte Alfredsson, Birger ­Léman och Harry Karlsson. Så heter initiativtagarna till projektet. De är alla aktiva inom Siljansnäs skid- och löparklubb.
Planen är att förlänga det gamla elljusspåret strax bortanför uppfarten till ­Siljansnäs Hotell längs ­vägen till Hjulbäck.

Arbetet började i måndags och under veckan har man både röjt och avverkat. Nu genomför grävmaskinisten det sista markarbetet.
Det gamla elljusspåret var 2,5 kilometer långt, men för ett par år sedan drog en kraftig storm förbi.
– Stormen fällde träd över ledningarna och kommunen valde att ta ner stolparna, berättar Birger Léman och fortsätter:
– Sedan dess har vi fått ­leva med 1,5 kilometer elljusspår här.
Ett syfte med projektet är att kunna anordna ung­domstävlingar i längdskidor på platsen.
– Men då måste elljus­spåret vara minst 2,5 kilometer långt, förklarar Göte Alfredsson.

Han menar att det är viktigt för klubbens framtid.
– Skolan i Siljansnäs använder spåret varje dag och det är därifrån vi rekryterar åkare till klubben.
Projektet är indelat i olika etapper. Den första är i gång och består av att göra i ordning en 600 meter lång sträcka som i sin tur innebär 1,2 kilometer nytt spår.
– Totalbredden är åtta meter för att man ska kunna träna skate.
Den första etappen är snart klar, men längre än så kommer de inte i dagsläget.
Projektet finansieras helt och hållet av sponsorer och nu är pengarna slut. Hittills har de fått bidrag ur Ingvar Wikströms minnesfond och Leksandsfonden.
– Vi har bara pengar till den första etappen och det är dem vi gräver för nu, ­säger Birger Léman.

På sikt vill de även få upp belysning och förlänga den nya sträckan för att så småningom koppla ihop den med Björkbergsspåret.
För att planerna ska bli verklighet krävs ytterligare finansiering.
– Om någon vill sponsra oss får man gärna höra av sig. Det vore guld värt. Vi fortsätter även att söka ­bidrag, säger Birger Léman.
I väntan på belysning ­kommer den nya sträckan att kunna användas som dagspår.
– Det kommer att vara full aktivitet här i vinter, säger Göte Alfredsson, som lovar att själv köra upp spåren.

Linnea Kallberg/DT