Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Här finns fler jobb

Gruvbranschen behöver mängder av utomstående entreprenörer för att fungera. På gruvorter kan det därför finnas gott om uppdrag för lokala ­företag.
Något som uppmärksammades på ett seminarium i Garpenbergs Folkets hus.

Annons

På initiativ av Hedemora näringsliv arrangerades ett halvdagsseminarium om gruvindustrin. Bland del­tagarna fanns bland andra Boliden mineral AB, Dannemora Mineral AB och ett flertal representanter från det lokala näringslivet.

Nyligen återstartades Dannemoragruvan i Uppland efter att ha varit stängd under 20 år.
– Merparten av gruvans arbete utförs av entreprenörer, berättade underhållschefen Fredrik Ahlgren som fanns på plats i Garpenbergs Folkets hus.
För att få fart på verksamheten i Dannemora krävdes att gruvan tömdes på vatten. Det tog över ett år. Sedan skulle nya dammar byggas och en ny maskinpark köpas in och servas.
Det behövdes byggnadsarbetare, målare, städpersonal och en mängd annan kompetens som inte tillhör gruvbolagets ordinarie personal.
Dannemoragruvan har som filosofi att låta alla ­lokala entreprenörer få chansen att visa vad de går för.
– Vi testar olika, förklarade Fredrik Ahlgren och berättade att samhället Dannemora blomstrar sedan gruvan öppnades och serviceutbudet är bättre än i den större grannorten Gimo.

Boliden mineral AB äger Sveriges äldsta gruva – den som ligger i Garpenberg. Där har malm brutits sedan 1200-talet.
– Men det finns indikationer på att det kanske varit verksamhet ända sedan 800-talet, upplyste områdeschefen Hans Jönsson.
För ett tiotal år sedan såg det ut som att gruvans ­dagar var räknade. Men så upp­täcktes fyndigheten i Lappberget och Boliden beslutade i stället att nästan fördubbla produktionen. Fram till 2030 räknar bolaget med att bryta 70 miljoner ton. 350 anställda ska bli drygt 400, men Boliden har också över 150 entreprenörer.
– Det är framför allt transporter, men också verkstadsarbeten, service, personalrestaurangen och vi har heller inget eget byggfolk, berättade Jönsson.

Även Boliden anlitar helst lokala entreprenörer så långt det är möjligt.
Men kraven på kvalitet är höga, liksom på systematiskt arbetsmiljöarbete och kollektivavtal.

Johan Källs/DT