Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Har inte hört liknande klagomål

Annons

Att personalen inte skulle bära legitimation, vill inte enhetscheferna svara på utan hänvisar till Anna Andersson som är sektorschef. Själv har hon inte hört några liknande klagomål tidigare.

Enligt Anna Andersson ska alla anställda inom Borlänge kommun bära någon sorts yrkeslegitimation. Det gäller även sommarvikarierna.

– Innan man börjar sitt sommarjobb får man en introduktion, som omfattar en dags information om jobbet och även hur man legitimerar sig.

I introduktionen ingår även bland annat handhygien, nyckelhantering och hur man presenterar sig för brukaren. Det finns också en gemensam introduktionspärm som samtliga sommarvikarier har tillgång till.

Innan den ordinarie personalen går på semester, får vikarierna följa med dem till olika brukare i anslutning till sin introduktion. Men alla vikarier träffar inte alla brukare.

– Det finns ju de som har hemtjänst i dag men som inte hade det i början av sommaren, förklarar Anna Andersson.

All personal som tillhör hemtjänsten ska bära legitimation. Däremot kan vikarierna bära en enklare sådan, menar sektorschefen. Men samtliga ska ha foton och visa tydligt att man arbetar för Borlänge kommun. Att hemtjänsten inte bär några arbetskläder är på grund av integritetsskäl.

– De har funktionsdugliga kläder fast det står inte ”Borlänge kommun” på dem på ryggen. Det är med legitimationen som man ska styrka att man är från just hemtjänsten.

Hon bekräftar att brukarna inte har något schema över vem av vikarierna som kommer till dem, men att vissa – där det är väldigt viktigt – har det. Men kritiken gällande legitimationen tar hon åt sig.

– Om det kommer hem en person som man inte känner igen och heller inte legitimerar sig så tycker jag inte att man ska släppa in den över huvud taget.

Vad säger du om kritik att de inte kan legitimera och därmed styrka att de är från hemtjänsten?

– Det är jätteviktigt att den här brukaren kontaktar oss, så vi kan ta reda på och åtgärda om vi gjort fel. Det kan ju vara så att det är någon som utger sig vara från hemtjänsten men som inte är det. Får vi veta när det här har hänt, så kommer vi att kunna titta närmare på händelsen.

Sofie Lind
sofie.lind@daladem.se