Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Härdade fönster på länets bussar

Laminerade fönsterrutor på en lastbilshytt höll på att kosta två människoliv i den misstänkta mordbranden under onsdagsmorgonen. På länets vägar rullar i dag cirka 250 bussar. Ingen av dem har laminerade fönsterrutor.
– De måste man enkelt kunna krossa vid en olycka, säger verkmästaren Stefan Göras på Dalatrafiks verkstad i Borlänge.

Lastbilen som brann i Borlänge tidigt på onsdagsmorgonen hade laminerade fönsterrutor. Det gjorde att de två chaufförerna, som vid brandtillfället sov i lastbilen, höll på att brinna inne. Anledningarna var att brandens hetta smält centrallåsfunktionen i förarhytten samt att fönsterrutorna var av laminerat glas. En av chaufförerna kunde till sist sparka upp passagerardörren i panik.

I lördagens Dala-Demokraten gick att läsa om de laminerade fönsterrutor som DAF har i sina lastbilshytter. Laminerade fönster är okrossbara om man inte känner till den speciella teknik som krävs. För att krossa en laminerad fönsterruta ska man slå hål på fönstret i ena hörnet och sedan får man slå sönder resterande av den laminerade fönsterrutan. Den taklucka, som av Volvo är stor nog att bland annat kunna användas som en utrymningsväg och som DAF har i sina förarhytter, kan bara öppnas med sju centimeters marginal.

– Troligtvis kommer fabriken i Holland kräva ned lastbilen, eller så skickar man hit en tekniker, för att utreda händelsen om vad som gick snett med låsmekanismen, säger Anders Svensson, regionansvarig Norr för DAF i Sverige.

I Borlänge kommun rullar det till vardags 65 stycken bussar i linjetrafik. I länet har Dalatrafik cirka 250 bussar. Ingen av dem har laminerade fönsterrutor.

– I bussarna finns endast härdat glas som är lätt att slå sönder med de fönsterhammare som är utplacerade i bussen som passagerarna lätt kan få tag på, säger Stefan Göras, verkmästare på Dalatrafik.

Vid varje service som bussarna genomgår har man översyn över antalet fönsterhammare, som vanligtvis är 5-7 stycken i varje buss.

– I taket finns dessutom två stora utrymningsluckor.

Sedan lång tid tillbaka har man härdat isoleringsglas i två skikt i Dalatrafiks bussar men fönsterrutorna går dock inte sönder av en enda spark.

– Då behövs hammaren, säger Göras.

Bussdörrarna styrs av lufttryck. En stängd bussdörr ska en vuxen människa kunna få upp vid en eventuell olycka. Om slangarna till lufttrycket till dörrarnas öppnings- och stängningsfunktion skadas eller brinner upp så finns inget motstånd i bussdörrarna.

– Då är det bara att vika dem åt sidan och ta sig ut, säger Göras.