Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hasse kör VM för att vinna SM

Hasse Gustafsson, Vansbro MK, är enda dalaföraren i Svenska Rallyt. Men det är inte VM som är huvudfokus.– Vår målsättning med den här satsningen är att vinna SM inom två år, säger Gustafsson.Hasse Gustafsson är en välkänd profil i den inhemska rallysporten. I många år har han tävlat i det som tidigare hette grupp N. Nu ska han ratta ett helt annat åkdon, nämligen en Ford Fiesta WRC. Det värsta som går att tävla med inom rallysporten och just Hasses bil har en historia som förpliktigar. Mikko Hirvonen körde den i sex VM-deltävlingar 2011.

Annons

– Häftigt att få köra en sådan bil.

Förra året avstod han rallyt men nu blir det comeback, i värstingklassen. Med material som åtminstone på pappret är i klass med vad VM-förarna har.
– Vi har fått till det riktigt kul med en WRC-bil. Jag har alltid drömt om att få köra en sådan här bil, speciellt i Svenska Rallyt.
Men han vill på en gång poängtera att målet inte är att matcha VM-stjärnorna i toppen.
– De tankarna är bara att lägga ner på en gång, kan vi komma mellan 10:e och 20:e plats i det här rallyt är det jättebra.
Om vi tar Fredriksbergssträckan, hur långt efter de snabbaste ska du vara för att var nöjd?
– Skulle vi vara en halvminut efter är jag jättenöjd. Men det kommer vara mer i början av rallyt, vi har som målsättning att lära känna bilen och bygga tempo. Jag har bara kört den sex mil i vinterväglag, säger han.

Tanken var att SM-premiären i Sandviken förra helgen skulle bli en genomkörare, men då tvingades han bryta redan i starten av första sträckan när en drivaxel gick sönder.
– Det hade varit jätte-bra att få köra igenom den tävlingen.
Hur ser du på omställningen mellan din gamla bil och den här?
– Det är en enorm skillnad och det svåraste är att fatta hur tufft det går att köra en sådan här bil. Man blir förvånad hur det går att åka och det handlar om att flytta fram gränserna undan för undan. Vi måste köra ett stort antal mil innan vi kan nyttja den fullt ut och vi är inte där än.

Målet är självklart att ta sig i mål och skaffa erfarenhet.
– Får vi åka igenom det här rallyt så ska vi nog kunna rejält med tid i nästa SM-deltävling.
En av Gustafsson största sponsorer är ett belgiskt IT-företag och där är en av anledningarna till att han kör rallyt.
– De är här med alla sina kunder och vi gör ett event för dem. De kommer hit med ett privatjet till Karlstad och så ska de åka helikopter ut till sträckorna, säger han.
Förra året fick rallyt en delvis ny sträckning med sträckor i nordvästra Värmland och Norge. Där har Gustafsson aldrig kört, vilket förstås är en nackdel.
– De gamla sträckorna har vi noter på och känner till väl. De nya sträckorna är lite speciella, till exempel Mittanderfors är otroligt teknisk i början och där är det lätt att komma fel.
Vilken är din favoritsträcka?
– Jag måste säga hemmasträckan Sågen. Synd att de tagit bort sista biten men den är ändå fin. Finn-skogen är en av de nya sträckorna som jag aldrig åkt och den var också fin.
Hasse Gustafsson säger att det ser ut att bli ett bra rally.
– Det är jättefint i skogen. Visst blir det lite grus på vissa sträckor men det är fint vinterföre. Kanon-bra att det kommit ett par decimter snö de senaste dagarna, säger han.

Lars Ingvar Eriksson