Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

He-Man: The Most Powerful Game in the Universe

Annons

Det fanns en period på 80-talet då He-Man sålde bättre än Barbie. Tiden på försäljningstoppen blev dock kortvarig, och istället fick den muskulöse serieikonen se sin karriär falla pladask ner i glömska. Nu har dock Mattels gamle machoman rest sig på tio i och med detta Ios-spel, men är det mödan värt eller är detta ett misslyckat försök på att spela på våra nostalgisträngar?


Slutet av 80-talet och jag, bara några år gammal, sitter och leker med He-Man, Skeletor och slottet Grayskull tillsammans med mina äldre syskon. Möjligen att det är mina första icke-bebisleksaker jag beskriver. Spola fram några år till och jag sitter med en handkontroll och spelar mitt andra spel någonsin: He-Man till konsolen Intellivision. Som barn fanns denne muskelman vart jag än vände mig, och om minnet inte spelar mig en spratt blev vårt sista möte den där urusla filmen med Dolph Lundgren i huvudrollen. Sedan tog vi ett långt avbrott från varandra He-Man och jag, en paus som har varat fram till nu när han återvänder med vad utvecklarna beskriver som ”det mest kraftfulla spelet i universum”.


Berättelsen går ut på att Skeletor skapar en app som en gång för alla ska göra slut på He-Man, varpå vår protagonist svarar med att vi ska slå honom i hans eget spel. Sedan drar det igång, ett tvådimensionellt actionspel som ur ett designmässigt perspektiv inte alls har mycket gemensamt med den gamla originalserien. Tvärtom ser detta mobilspel väldigt digitaliserad ut med många starka färger och en avsaknad av vad som gjorde TV-serien rå, eller häftig som jag tyckte då. Handritandet har ersatts av Nickelodeoniserad flash-grafik.


Vår superhjälte – du kan välja mellan He-Man eller systern She-Ra - kan röra sig till vänster eller höger genom att tum-peta på den vänstra sidan av touchskärmen, medan man på den högra sidan sköter attackerna och hoppandet genom att trycka eller dra med tummen. Ett i teorin väldigt enkelt upplägg som i början fungerar väl.


Under äventyrets gång kan du samla poäng genom att ha ihjäl fiender eller slå sönder plattformar. Dessa poäng kan sedan användas för att köpa nya attacker (He-Mans yxa, till exempel), bättre rustningar eller andra förmåner, som en armkanonsförsedd hjälpreda. Detta handelssystem triggar mig helt klart till att vilja fortsätta spela och göra bättre ifrån mig tack vare de nya styrkorna. Samtidigt är inte detta spel det första jag skulle rekommendera om man är ute efter djup spelmekanik, utan här gäller mest hjärndött touchtryckande med vad som sedan upplevs som bångstyrig kontroll.


Den första halvan av spelet är rätt enkel där svårstyrigheten inte gör sig påmind, utan det är framför allt efter halva äventyret som problemen hopar sig. Alldeles för många fiender strömmar plötsligt fram från alla håll och kanter i ett vansinnigt tempo, och att då lyckas vara snabb och smidig med att slå och sedan mitt i all frenesi byta riktning med andra fingret och sedan fortsätta att slå är inte det lättaste. Lägg till det att det dessutom börjar regna meteoriter och istappar, så förstår du att det är mycket att hålla reda på med en bristande kontrollmetod. Många gånger lyckas spelet inte ens läsa av mina ”vända om”-kommandon för att skydda ryggen från anstormande robotar och diverse, och det är här det känns som mest orättvist att se Game Over-skärmen uppenbara sig. Därför är det positivt att det inte finns några dödsföraktande precisionshopp att tala om. Som ett annat plus är banorna korta och snabbt avklarade.


Boss-fighterna är det jag gillar allra mest med spelet. Det är inte så att de ger mig någon speciell utmaning, bara det att det gäller att memorera deras mönster som de svagt signalerar för. Det finns också banor som måste spurtas förbi för att inte bli ikapprunnen av lava, lite som i Rayman Legends musikbanor fast utan lekfullheten och musiken. Ett småskojigt och varierande inslag.

Sammanfattningsvis är återträffen med barndomsidolen inte riktigt den jag hade hoppats på, även om den överlag är mer än okej. Det här är He-Man från en annan samtid än han först skapades i, vilket egentligen inte är fel i sig, bara det att konceptet inte längre är vad det en gång var. Spelet är långt ifrån det kraftfullaste på App Store som det utger sig för att vara, åtminstone inte i vårt universum. Kanske hade det bästa varit att hoppa över återseendet och lämna kvar de gamla minnena orörda.

6/10

 

Felipe Madrid


Format: Ios
Genre: Action
Spelare: 1
Utvecklare: Chillingo
Pris: 7 kr