Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hedemora är bäst på miljöbilar

Hedemora kommun har störst andel miljöbilar i Dalarna, just nu 50 leasade bilar. Och det finns inga planer på att återgå till bensin.

Annons

Då och då kommer det statistik över kommunernas miljöbilar. Statistiken är svårläst, dels för att definitionen av miljöbilar skiftar, dels för att ägandeförhållandena skiftar mellan kommunerna. Klart är i varje fall att Hedemora brukar ligga högst i Dalarna. Barbro Sterner är samordnare för hållbar utveckling och hon berättar att kommunen just nu kör miljöbilar till 100 procent.
Kommunen leasar 50 miljöbilar. Av dessa är en elbil, 32 bränslesnåla småbilar som körs på miljödiesel samt 17 bilar i mellanklass som drivs av E85 (cirka 85 procent etanol/15 procent bensin).

Varför är det så mycket miljöbilar i Hedemora?
– Det är för att vi redan på 1990-talet tog beslut att vara en eko-kommun. Och i det ligger en ambition att minska på fordonsutsläppen.
Enligt Sterner fungerar miljöbilarna alldeles utmärkt. Sen finns det en diskussion om etanol, oftast tillverkad av sockerrör i Brasilien, verkligen är ett miljövänligt bränsle. Men Sterner menar att bensin i varje fall är sämre eftersom det är ett fossilt bränsle.

Framtiden då?
– Vad vi väntar på är ju biogasen, säger Sterner. Men där är vi inte riktigt framme än.
Det krävs stora mängder avfall, avancerade anläggningar för tillverkning av fordonsgas och sist men inte minst tillgänglighet.
– Sen äger ju kommunen tre vindkraftverk, påpekar Sterner. Vi är självförsörjande på el. Så vi har kapacitet att välja elbilar och det skulle vi kunna göra ganska snart.
Redan i dag finns laddningsstolpar vid resecentrum och energibolaget. En återgång till bensin är hur som helst inte aktuell.
– Nej, vi vet ju att vi måste minimera användningen av bensin, olja och diesel. Vi vet vart vi vill men vilka svängar vi tar för att nå målet får utvecklingen visa.

Jan Björkegren/DT