Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hedemoratjej deltog på rymdforskarskola i Stockholm

Elin Pettersson från Hedemora har varit på rymdforskarskola i Stockholm. Under nästan två veckor fick hon lära sig mer om astronomi och rymdteknik. – Det har varit jätteroligt och väldigt lärorikt, säger hon.

Annons

Totalt 36 elever blev antagna till Rymdforskarskolan som pågick på Albanova i Stockholm under tolv dagar. Elin Pettersson som avslutat sitt första år på Naturvetenskapsprogrammet vid Martin Koch-gymnasiet var en av de som fick delta.

– Jag såg kursen dagen innan sista anökningsdagen genom en annons. När jag läste mer om det tyckte jag att det verkade roligt och häftigt så jag fick snabbt skriva ihop ett CV samt personligt brev till ansökningen. Jag ringde även en av mina lärare som skrev ett rekommendationsbrev till mig, säger hon.

Att delta i Rymdforskarskolan var genom sponsorer kostnadsfritt och eleverna bjöds på både lunch och middag, boende fick de däremot stå för själva. Skoldagarna som pågick mellan 8.30 och 20.00 innehöll tre förläsningar, en till två laborationer och avslutades med två timmars social aktivitet.

– Rymden har för mig alltid varit häftig och fascinerande, allt är liksom så stort och långt bort. Jag har däremot mest varit allmänintresserad och inte fördjupat mig så mycket i rymden tidigare men efter Rymdforskarskolan har jag fått mycket ny kunskap, säger Elin Pettersson.

Föreläsningarna och labborationerna som hölls av personer med koppling till rymdvärlden berörde flera olika ämnen. Eleverna fick bland annat lära sig mer om planeter i andra solsystem, kosmisk strålning och planeten mars. Under labborationerna räknade de till exempel ut Jupiters massa, avståndet mellan olika stjärnor och byggde modellraketer.

– Christer Fuglesang höll exempelvis i en förläsning om hur det är att leva i rymden medan forskaren Max Tegmark hade en föreläsning med frågestund där vi fick ställa våra frågor. Den föreläsningen som jag minns bäst är däremot den när projektledaren Mikael Ingemyr pratade om liv i rymden eftersom den väckte många existentiella frågor, säger Elin Pettersson.

Under rymdforskarskolan var eleverna indelade i fyra handledargrupper. Mellan handledargrupperna pågick bland annat en rymdkapplöpning under de tolv dagarna. I rymdkapplöpningen fick grupperna tävla mot varandra i aktiviteter och tävlingar som ofta pågick under de sociala aktiviteterna.

– Jag träffade mycket nya kompisar eftersom jag inte kände någon sedan tidigare och det var nästan lite som att börja i en ny skola. Många av de som deltog hade ett genuint rymdintresse och det var roligt eftersom de visste jättemycket om rymden och ställde intressanta frågor till föreläsarna, säger Elin Pettersson.

Inför avslutningen den sista dagen delades deltagarna in i nio mindre grupper där varje grupp skulle redovisa kring ett speciellt ämne. Grupperna fick hålla ett fem minuter långt föredrag under avslutningsseminariet som även föräldrar fick ta del av.

– Min grupp pratade om svensk rymdverksamhet och forskning. Till presentationen fick vi sammanfatta den information som vi fått och lärt oss under Rymdforskarskolans föreläsningar, säger Elin Petterson.

Efter seminariet väntade trerättersmiddag i en gammal kärnreaktor innan dagen avslutades med lekar.

– På väg ner i kärnreaktorn fick vi gå ner för en lång spiraltrappa med grön ljusslinga. Vi visste inte riktigt vart vi skulle någonstans men väl där nere var det uppdukat med vita dukar. När det sedan var dags att åka hem kändes det jättekonstigt att lämna alla eftersom vi varit med varandra väldigt intensivt under nästan två veckor, säger Elin Pettersson.

Fakta: Rymdforskarskolan

Rymdforskarskolan är en sommarforskarskola som arrangerades för första året av Astronomisk ungdom i samarbete med huvudsponsorerna OHB Sweden och Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. Den inriktade sig till teknik- och naturvetenskapselever på gymnasiet som börjar årskurs två eller tre till hösten.