Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hedersomnämnande för vetekuddar

Annons

Bejlas Gåva har fått ett hedersomnämnande av tidningen Hälsa. Det är nu ett år sedan Lovisa och Erik Andersson tog över Bejlas Gåva.
– Det blev en rolig ettårspresent kan man säga, säger Lovisa Andersson.

Tidningen Hälsa delar årligen ut Guldäpplet till företag inom hälsobranschen.
I år fick Bejlas ett hedersomnämnde som glädjer Erik och Lovisa Andersson.
– Vi fick hederspriset och det visar att vi är omtyckta. Jag menar att vi gör rätt eftersom kunder tar sig tid att nominera oss och det är något att vara tacksam för, säger Erik Andersson.
Lovisa flikar in att det gav en extra energikick att få hedersomnämnandet som också sammanfaller med att det är ett år sedan de tog över Bejlas Gåva.
Juryns motivering var: ”En lite bortglömd trotjänare som förtjänar att vara i strålkastarljuset igen. Enkel att använda och ger direkt lindring av spända nackar och axlar. En räddare i nöden helt enkelt”.

Lovisa Andersson har tidigare arbetat som hudterapeut i Spa-branschen bland annat. Erik Andersson har jobbat som skidinstruktör i Norge och Nya Zeeland och i andra länder. De båda träffades när de studerade marknadsföring i Stockholm. De är inte gifta utan är tillsammans och råkar ha samma efternamn. Genom kontakter fick de höra om att Bejlas Gåva var ute till försäljning.
– Bejlas går långt tillbaka, det är ett välkänt varumärke. Man kan säga att det är originalet av vetevärmare, säger Lovisa Andersson.

De såg det som en rolig utmaning. De pendlar från Säter då Lovisa kommer därifrån.
De tycker att de har fått ett fint mottagande av Flodaborna och vill ge tillbaka så gott de kan.
– Folk här är öppna och börjar gärna prata i kassakön på Ica, det är inte som i Stockholm. När vi kom så visste vi heller inte att det fanns så mycket i Dala-Floda, säger Erik Andersson.
– Vi vill bidra med att sätta Dala-Floda på kartan och hålla bygden levande, säger Lovisa Andersson.

De har ägnat året åt att lära sig företaget och tänker under 2013 satsa på sina idéer. De tänker utveckla sin webbutik, göra några ändringar i form och uttryck samt ta fram nya produkter.
Det största arbetet och utmaningen ligger i att göra verksamheten hållbar.
– Man ska kunna köpa våra produkter och ha gott samvete. Vi försöker hålla tillverkningen så nära som möjligt, minst inom Sveriges gränser. Vetet vi använder är ekologisk eller kravmärkt. Man ska komma ihåg att vi är trots allt ett litet företag så det ska vara ekonomisk försvarbart i alla led, säger Erik Andersson.

Seth Jansson
seth.jansson@daladem.se