Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Helt nytt sätt att uppleva skid-VM

Aldrig tidigare har ett skid-VM varit så tillgängligt som VM i Falun 2015 kommer att bli.

Annons

Det möjliggörs genom en virtuell arena som är en digital och interaktiv plattform som förser användaren med information inför och under skid-VM på ett sätt som aldrig tidigare gjorts i samband med ett skid-VM.
Projektet drivs av affärsnätverket Beyond Skiing och har som ett av sina delmål att bygga broar mellan skola och näringsliv inom digital kompetens och datateknik.
Ljungbergsfonden med säte i Falun, är en av Sveriges största privata fonder för utbildningsprojekt inom teknik, naturvetenskap och entreprenörskap. Nu har Ljungbergsfonden beslutat att stötta projektet ”Virtual Arena” med drygt två och en halv miljoner kronor.
– Inom ramarna för den virtuella arenan stöttas Högskolan Dalarnas profilområde interaktiv undervisning, vilket kommer studenterna till gagn. Vi anser att samverkan mellan Beyond Skiing och Högskolan Dalarna är mycket viktig, då det lyfter och tydliggör framtidens teknik, säger Jan Moritz, vd för Ljungbergsfonden.
Tekniken som behövs för att bygga upp den virtuella arenan utvecklas i samarbete med bland andra IT-företaget Triona som är Foundermedlem i Beyond Skiing och Officiall Supplier till skid-VM.
– Trionas förankring i Dalarna och att skidor är en så uppskattad sport både i Norge och Sverige där Triona är verksamt är de största anledningarna till att Triona går in som partner till skid-VM. Vi vill medverka i projektet genom att bidra med vår it-kunskap och hoppas bland annat kunna underlätta rekrytering av nya medarbetare till Triona, säger Mats Bayard, vd för Triona.

Den virtuella arenan länkar samman samtliga VM-områden, däribland tävlingar, barnområden, parkeringar, underhållning, mat och kultur. Via en app kommer åskådare att kunna köpa biljetter, samt få information som exempelvis program och kartor, samt uppgifter om transporter, parkeringar, de tävlande och tävlingsstatus. Åskådarna får ett mervärde i form av uppgifter som de annars inte skulle ha tillgång till.
– Den virtuella arenan är en produkt som förenklar, förbättrar och förstärker åskådarnas upplevelse av skid-VM oavsett om man är på plats i Falun eller hemma i TV-soffan. Den ska visa att Sverige ligger i framkant inom det digitala området och etablera en ny standard för skidevenemang. Den virtuella arenan ska överträffa åskådarnas förväntningar vad gäller tillgång till information i samband med skid-VM, säger Sven von Holst, vd för Falun 2015.

Håkan Eriksson