Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hemmafavoriter i Leksands kyrka

Annons



Lördag kväll klockan 18, av tradition tid för helgsmålsbön. Och nog ringer det till helg, när vissångerskan, fiolspelmannen (vad heter det i femininum?) och sångpedagogen Sofia Sandén intar koret i Leksands kyrka tillsammans med operatenoren Anders Jerker Dahlin och lyhörda ackompanjatrisen Anita Agnas. Idel hemmafavoriter, även om Dahlin numera sällan är hemma i Norr Lindberg.RecensionSofia Sandén, Anders Jerker Dahlin och Anita AgnasLeksands kyrka i lördags

Allt under himmelens fäste har man kallat programmet, som spänner över det mesta från visa till opera, från musical till lieder. Efter ett suggestivt intro med vindsus i Anita Agnas bälg får vi höra lyhörd tvåstämmig duett i folkvisorna Vindarna sucka uti skogarna och Allt under himmelens fäste.

Publiken i Leksands kyrka får uppleva något fullständigt unikt: sex sånger ur Franz Schuberts Die schöne Müllerin med ackompanjemang på – accordeon! Anita Agnas har inte ens behövt transkribera klaverstämman, hon har bara tagit fram de effekter som instrumentet medger.
Anders Jerker Dahlins väloljade tenorstämma är hur njutbar som helst i det övre registret, men tappar lite av klangen på de låga tonerna. Men hans gestaltningsförmåga är helt övertygande – publiken är med i skeendet, trots att texten är på tyska.
Lite Andersson/Ulvaeus, ur Kristina från Duvemåla. Sofia Sandén tar fram nya nyanser i ett av Helen Sjöholms mest älskade sångnummer, Hemma. Och i Ut med ett hav får Anders Jerker Dahlin ett pianokomp av Anita Agnas, där hon suddar ut taktstrecken i den annars jämna 4/4-pulsen, ungefär som i Erik Saties Gnossiennes.

I Astor Piazzollas tango Vilsna fåglar, med den text som Lars Forssell skrev till Sven-Bertil Taubes tangoskiva 1990, tar Anita Agnas fram bandonéonklanger ur sitt accordeon. Sofia Sandéns textgestaltning är naken och kompromisslös.
Mera text av Lars Forssell i Röda höst, en stilla vals tonsatt av Bo Nilsson, som skräddarsydd för denna septemberhelg, när hösten står som mest färgsprakande.

Stående ovationer, och extranummer. Ur Mozart-operan Don Juan hör vi duetten La Ci darem la mano. Klangfärgen är unik, inte bara genom Anita Agnas accordeonkomp, utan också genom att två så olika röster harmonierar så väl. Sofia Sandéns tunnare stämma lyckas genom den klockrena intonationen undvika att dränkas av Anders Jerker Dahlins solida tenor.
En konsert i publikens smak.

Gustaf Berglund