Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hemtjänsten hoppas på hållbarhet

– Vi måste bli bättre på information!
Det konstaterade sektorschef Agneta Ivåker och enhetschef Anette Åhs när de tillsammans med medicinskt ansvarig sjuksköterska Mari-Anne Nordin svarade på frågor om hemtjänsten i Leksand.

Personalens restider, full taxa för hjälp med medicin, ledsagartider som inte räcker till, vikariemängden på sommaren och efterlysning på förteckning på vad hemtjänsten egentligen får göra.

Frågorna var många och av vitt skilda slag vid allmänhetens frågestund före fullmäktiges möte i måndags kväll då hemtjänsten stod i fokus. Vissa frågeställare fick svar direkt, andra fick löfte om ett telefonsamtal de närmaste dagarna.
Flera av frågorna hänvisades till Hållbar Hemtjänst - ett projekt som man arbetar med och tror mycket på.
– Det som har varit har varit - nu prövar vi det här. Skulle det inte fungera har vi ingen prestige, sa enhetschef Anette Åhs.

Sektorschef Agneta Ivåker fick frågan hur man har tänkt tackla behovet när befolkningen blir allt äldre.
– En mycket viktig fråga som det är svårt att sia om. Kommer vi att bli friskare eller sjukare med åren i framtiden? svarade hon retoriskt.
– Ett vet vi säkert, vi måste tänka annorlunda mot i dag och luta oss mot äldreberedningen, flikade ansvarige politikern Kenneth Dahlström (C) in.

Annki Hällberg/DT