Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hemtjänsten nekas gratis parkering

Nu har arbetarna inom hemtjänsten i Borlänge fått nog.
Vissa av dem har ­jobbat inom vården i 25 år, och varje år får de betala 4 000 kronor för parkering vid arbetsplatsen. Allt de begär är en lapp från kommunen som ger dem fri parkering.

Annons

– Jag bor i Grängesberg, jag måste ta bilen till jobbet! På grund av det så tvingas jag betala en parkeringsavgift dagligen. Vi jobbar ju inom kommunen, borde vi inte få gratis parkering då? Det här kostar oss jättemycket pengar, säger Mona Prohs, som arbetar inom hemtjänsten.

En grupp arbetare inom hemtjänsten vid Borlänge kommun har ledsnat på sin arbetsgivare.
Varje dag när de parkerar sin bil intill sin arbetsplats på Tunagatan i Borlänge får de betala en parkeringsavgift till kommunen, fastän de jobbar inom kommunen. Tjejerna tycker det är diskriminerande och uppfattar det som att kommunen struntar i deras existens.
– Det är diskriminerande, de struntar fullkomligt i oss. Vi får alltså betala en års­avgift på 4 000 kronor för att vi inte får parkera gratis, och då är vi ändå låg­inkomsttagare. Vissa av oss har även en familj att försörja, i stället går pengarna till parkeringsavgifter. Det är nonsens, säger Annelie Österlin, arbetande inom hemtjänsten.

Tjejerna har länge kämpat för en egen parkeringsplats och gratis parkering. De ställer sig frågan varför vissa inom kommunen får ha gratis parkering, men inte de?
Komplikationerna med att alltid fylla på en parkeringsautomat har även gått så långt att det ibland påverkat kunderna inom hemtjänsten.
– En gång fick jag skynda på hos en äldre dam som jag hjälpte, jag sprang därifrån för att inte få parkeringsbot. Vid den tidpunkten hade jag inte tillräckligt med mynt för att fylla i en hel timme, det är hemskt att det ska behöva gå ut över de äldre.
–­ Som tur är har det ­bara hänt mig en gång, men då fick jag nog. Skulle vi få en lapp från kommunen som ger oss gratis parkering så skulle detta inte hända, säger Maria Gatu, arbetande inom hemtjänsten.

Verksamhetschefen för hemtjänsten, Lena Lorenz, förklarar att detta kan de inte göra något åt.
– Det jag kan säga är att vi, på kommunen, generellt inte har något ansvar för personalens parkeringsförfrågningar. Jag hänvisar till vår sektorschef med ytterligare frågor, säger Lena Lorenz, verksamhetschef för hemtjänsten vid Borlänge kommun.

Men tjejerna vid hemtjänsten tänker inte lägga sig ned i första taget.
– Andra som jobbar inom kommunen får ju gratis parkering, varför får inte vi det? Vi är förbannade, och vi vill ha ändring nu! Jag vägrar ge mig, jag står för vad jag tycker, säger Mona Prohs, som är en av många som tvingas betala 4 000 kronor varje år för parkeringsplats.

DD har försökt att nå sektorschefen vid sociala sektorn vid Borlänge kommun, men utan resultat.

Emma Andersson
emma.andersson@daladem.se