Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hopp för skeppet trots olycksrisker

Oddsen för att förskolebarnen i Håksberg ska få behålla sitt piratskepp har förbättrats. Visserligen dröjer det till nästa torsdag innan kommunens säkerhetsgrupp diskuterar ärendet.

Annons

Men efter att den kommunala fastighetskoncernens säkerhetstekniker David Helsing har fått besiktningsmannen Joakim Ohlssons protokoll säger han så här:
– Det är väl inte helt omöjligt att skeppet får stanna kvar vid förskolan. Säkerhetschefen Arne Adolfsson verkar vara inne på samma linje.

Det mesta hänger dock på hur hårt säkerhetsgruppen kommer att hålla fast vid det kommunala principbeslutet om att alla lekredskap ska vara certifierade (EU-godkända) ur ett säkerhets- och hållbarhetsperspektiv, där även ett återkommande underhåll av redskapen räknas in.
David Helsing tror att det blir frågan om hur principen ska tolkas med tanke på att det trots allt handlar om ett hemmabygge.
– Å den andra sidan är det inget snack om att båten är hur fräsch som helst.
Hoppetossa gick dock inte prickfritt genom besiktningen. Båten bedömdes utifrån en tregradig skala – A, B respektive C – där felklass A kräver omedelbara åtgärder, B kräver åtgärder snarast medan ett C-fel kan åtgärdas vid nästkom- mande underhållstillfälle.

I det här fallet resulterade besiktningen i tre B-fel som innebär ”Stor risk för liten skada, mindre risk för mindre skada”.
För det första uppfylls inte kravet om minst 1,5 meters fritt fallutrymme runt skeppet. Det andra B-felet är konsekvensen av den stora intilliggande stenen och en stor björk som står cirka 75 centimeter från båtskrovet.
Att sedan Hoppetossa placerades intill stenen för att göra det enkelt för barnen att klättra upp resulterade i det tredje B-felet.
På grund av att båten gjordes lättillgänglig aktiverades nämligen kravet om ”barriärer/sidoskydd” både i fören och i aktern. Detta eftersom fallhöjden från båten är högre än 60 centimeter.
David Helsing menar dock att bristerna är tämligen enkla att åtgärda.
– Det är exempelvis möjligt att fylla ut området kring båten med sand vilket dämpar mot fall.

Harri Sternljung/DT