Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Horndalsrevy med mild satir

Horndalsrevyn med premiär på nyårsafton har lånat årets titel Drömspel av August Strindberg.

Den senare gör också entrépå scenen. Det är en god inledning på nyårsrevyn. Den behandlar många tidens tecken med satir, om än oftast mild.

Revyn innehåller som sig bör flera bra sång- och dansnummer.

Annons

Den har hela 34 nummer och ger många lokala och allmänna företeelser sin släng av sleven.
Det börjar med ironi över ålderdomliga bygdetraditioner och slutar med framtidsdrömmar från ett visionärt kommunalråd spelat av Jonas Bivelöv. Texten här är skriven av Tommie Hildman.
Det senare är ett av numren som får revyn att lyfta, men det finns fler. Den moderna tiden med Facebook och GPS har givetvis gjort avtryck, bland annat i ett par bra sångnummer som ”Logga in” och ”Trygghetens pris” med text av Magnus Lager som framför den.

Kända sånger dyker upp i ny tappning. Simon&Garfunkels ”Bridge over troubled water” illustrerar broproblem över Jularboån. Ett nummer där publiken tydligt känner igen bakgrunden.
Ett annat uppskattat inslag är ”Till sängs” med Jonas Bivelöv och Marina Ström. Det är nog det närmaste buskis revyn kommer.
Mest farsartat blir det i ”Horndalsgruppen i arbete” med Ann Björklund, Johan Ek, Magnus Lager, Tommie Hildman, som även står för texten, Mats Marcus och Tomas Ström.
Ett annat inslag med lokal anknytning är militär sjukhusledning på Avesta lasarett, med Johan Ek som minst sagt militärisk chef och Kerstin Eriksson som radioreporter med egna slutsatser.
Militär disciplin handlar det också om då en viss skolminister får härja fritt i ”Ordning och reda”, som följer på ”Föräldramötet” med text av Mats Eklund. I denna kan man som utomstående undra över bakgrunden.
Medan dalapolisen med bland andra Mats Marcus agerar på Ture Sventons nivå ”I CSI Dalarna”. Satir som kanske aningen skjuter över målet.

De skämtsamma inslagen bryts av ”Trojanska”, en markering mot rasism och högerextremism. Lina Pyykönen sjunger en ny version av Kar de Mummas ökända häst från Troja, som gör intryck.
Det hela är en ganska jämn föreställning från de mest lokala klurigheterna till de större. Publiken får en underhållande kväll och var hörbart nöjd vid premiären.

Sylvia Kjellberg