Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hundratals varslade – men ändå ingen oro

Nobinas kontrakt med Dalatrafik går ut den 1 juni nästa år, vilket gör att många busschaufförer i länet står utan jobb om ett halvår.
Men chansen är ändå stor att chaufförerna får fortsätta arbeta efter juni.

Annons

I förrgår meddelande Nobina att företaget varslar samtliga busschaufförerna i koncernen i Dalarna. Anledningen är alltså att Nobinas kontrakt helt enkelt går ut om ett halvår.
Oron för chaufförernas arbetssituation har varit utbredd sedan i somras när Dalatrafiks upphandling med Sambus och Arriva överklagades av Nobina.

När DD talade med Dalatrafiks vd Claes Annerstedt tidigare i höstas menade han att det inte skulle bli något problem för chaufförerna att hitta jobb, då behovet är så pass stort.
Men just nu är framtiden för busschaufförernas något mer oviss.
Terje Johnsson är personalchef på Nobina. När DD talade med honom i förra veckan, menade han att stämningen var lugn på arbetsplatsen trots förhandlingarna i förvaltningsrätten.

Och tydligen råder samma lugn – även efter varslet.
– Efter omständigheterna så är stämningen bra. Många har ju varit med i liknande upphandlingar förut och har väl misstänkt att det skulle bli varsel, säger han.
– Varslet drabbar just nu 420 tillsvidare anställda och ytterligare hundra visstidsanställda.
När förhandlingarna i förvaltningsrätten kommer att avslutas, vet ingen ännu. Både Nobina och Dalatrafik har lämnat in flera yttranden vardera, vilket är anledningen till att förvaltningsrätten skjutit på beslutet tills vidare.

Men förvaltningsrättens försenade beslut kan även leda till fler konsekvenser för Dalatrafik än chaufförer.
Dels måste man eventuellt göra en ny upphandling och därefter ska Dalatrafik även hinna upphandla nya, gärna miljövänligare, bussar till och med 1 juni.
Anledningen till att Nobina överklagade Dalatrafiks upphandling var att Nobina ansåg att upphandlingen inte gått rätt till. I augusti talade DD med Nobinas kommunikationschef Maryam Yazdanfar kring ärendet.
– När ett avtal skrivs så finns det branschrekommendationer som Dalatrafik inte har följt, förklarade Maryam Yazdanfar till DD då.

Om Dalatrafik hade följt rekommendationerna, hade Nobina varit intresserade att lägga ett bud på upphandlingen?
– Hade Dalatrafik följt rekommendationerna hade det varit intressant.

Sofie Lind
sofie.lind@daladem.se