Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

I Norr Amsberg växer ny väg fram

Annons

Med hjälp av gps kan grävmaskinisten se var och hur mycket han ska skopa.

– Det är jättebra, säger Arne Gustavsson, som bor i Skedvi men jobbar just nu vid vägbygget i skogen vid Norr Amsberg.

Just nu är vägbygget i Norr Amsberg en stor arbetsplats. Där jobbar Skanska med vägbygget.

Vägen ska vara klar i juni nästa år.

Skanska har byggt kontor i baracker intill ridklubben. Där jobbar Diana Wohlberg, mätchef, Stefan Rosenqvist, mättekniker och Erik Andersson, platschef.

Diana visar hur man gör på datorn. Med skisser och kartor kan de se arbetet och när det blir förändringar så kan hon föra över informationen på ett usb-minne och åka ut till exempel grävmaskinisten ute på vägbygget så att de kan sätta in det i maskinen och därmed se arbetet på skärmen.

– Det är helt suveränt, säger Arne Gustavsson, grävmaskinist vid vägbygget.

Han kan se skopa direkt på skärmen och ser hur mycket det ska grävas. Även välten jobbar med gps.

Arne Gustavsson tutar när han lastat klart dumpern är färdiglastad. Den tar 12–13 kubik med utgrävt material, som väger 22–23 ton.

Dumpern kör bort lasset, fyller upp på annat ställe och kommer tillbaka för ett nytt lass.

Det tar fyra minuter att lasta på ett flak fullt.

Arne ser höjden på marken på skärmen och vet hur mycket det ska grävas.

Det är bättre än när det var pinnar var tjugonde meter, för nu blir det exakt även mellan pinnarna.

Vid datorn sitter Stefan Rosenqvist. Han är mättekniker och tar även materialprover, som fuktprover.

De är noga med säkerheten, så när vi besöker arbetsplatsen får vi gå igenom säkerhetsregler, låna hjälm och väst bland annat.

Inne på kontoret hänger en karta över området vid vägbygget.

Bybon Mårten Karlsson, Norr Amsberg, besöker platsen. Han vill gärna se hur det går för samfällighetsföreningen har en mindre väg som går på andra sidan vägen.

Till den blir det en tunnel, på 3 meter i frihöjd och 3 meter bred, som går under vägen. Där kan ryttare från ridskolan rida genom.

Den nya vägen innebär att trafiken inte kommer att gå igenom byn på samma sätt som den gör nu och har gjort i många år.

Under tiden åker arbetsfordonen skytteltrafik på vägen som börjar ta form genom skogen.

– Sedan ska det hit 30 000 kubikmeter överbyggnadsmaterial, säger Diana Wohlberg.

Det är bergsmaterial i olika dimensioner och asfalt till slut.

– Vi återanvänder det vi kan, säger hon.

Ilse Vornanen
ilse.vornanen@daladem.se