Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Inga planer på att lämna Borlänge

Annons

Ett smått absurt rykte, konstaterar Hollander, eftersom Borlänge är företagets stora centrum i regionen med bland annat huvudkontor för Region Mitt och en rangerbangård som är Sveriges fjärde i storleksordningen.Green Cargo har 200 anställda – lokförare, bangårdspersonal och administrativ personal – stationerade i Borlänge, av totalt cirka 2 800 på 72 platser i landet.– Verksamheten ökar och minskar, konstaterar Mats Hollander som berättar att visserligen går en av företagets större kunder över till en konkurrent, men å andra sidan har Green Cargo tagit över Stora Ensos transporter.Uppgifterna om att logistikföretaget är på väg att lämna orten kan bero på oron i samband med neddragningarna på SSAB, tror Hollander.– Det är lågkonjunktur och stålverken, liksom kemibranschen, beställer färre transporter, där blir det mindre efterfrågan.Men det här hänger ihop med strukturförändringar och innebär inte att att Green Cargo har några planer på att lämna Borlänge, fastslår Mats Hollander.Green Cargo hanterar en stor del av Sveriges export på järnväg ned mot kontinenten och transporterna kombineras med transport av importerade varor på återvägen.Med runt 500 godståg per dygn trafikerar företaget svenska järnvägar och tillsammans med export/importtrafiken kör företagets godsvagnar enligt hemsidan en sträcka motsvarande 35 varv runt jorden varje dygn.Lena Relte