Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inget underhåll av Furudal - Bollnäsbanan på många år

– Det är lite svårt att upphöra med ett underhåll, som inte existerat på flera år.
Så säger Inge Östlund, (C), andre vice ordförande i Kommunstyrelsen i Rättvik om Trafikverkets förslag att sluta underhålla järnvägen mellan Furudal och Bollnäs.

Annons

För många år sedan användes järnvägen mellan Orsa, Furudal, Bollnäs och Söderhamn både person - och godståg. För några år sedan användes banan i begränsad omfattning.

Järnvägssträcka som är aktuell för upphörande av underhåll är den sju mil långa delen av Furudalsbanan mellan Bollnäs och Furudal, som inte trafikerats på tio år. För år 2015 har inga tågföretag ansökt om tågtider på sträckan. Målsättning är att besluta om upphörande av underhåll på sträckan från och med järnvägsnätsbeskrivningen 2015, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

Flera kommuner och näringslivet i regionen har kämpat för att banan skulle restaureras och åter tas i bruk.

– Vi har haft diskussioner om banan både med kommunerna längs sträckan, näringslivet och dåvarande Banverket och vi var tämligen överrens om att banan behövdes. För de olika näringarna i regionen, skogen, träindustrin, kalkproduktionen och skogsindustrin är banan viktig, anser Inge Östlund och framhåller det kommande behoven.

– Kommunerna längs banan och näringslivet får helt enkelt ta upp nya diskussioner med trafikverket. För mig känns det helt fel att skrota banan och köra trasporter på väg. Det är inte långsiktigt hållbart, säger Östlund.

Annons