Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: År 2019 så var plötsligt batterier miljövänliga

Annons

Det är lite lustigt att man kan gå runt och tro en sak men det visar sig vara tvärtemot. Här har man varit så noga med att samla in sina batterier och sortera dessa som miljöfarligt avfall men nu visar det sig att det är batterier som ska rädda vårt klimat. Det är åtminstone vad miljöorganisationerna och elbilstillverkare vill få oss att tro.

Att elbilstillverkare vill att vi ska investera upp emot miljonen i ett nytt fordon är kanske inte så konstigt men desto märkligare är det att de lyckats sälja in det till de flesta miljömedvetna människor.

När en elbil ska tillverkas så släpps mycket högre nivåer av koldioxid ut i atmosfären än när en bensin- eller dieselbil tillverkas och den måste rulla i väldigt många mil innan den koldioxidskulden är betald.

Samtidigt rustar vi ner kärnkraften utan att ha något som ersätter den vilket gör att vi, bland annat med hjälp av allt fler elbilar, blir mer och mer beroende av importerad ström. Bland annat kommer den strömmen från tyska och polska kolkraftverk som är riktiga miljöbovar.

Men om vi kommer så långt som att elbilen har rullat sina x antal mil och har betalt sin koldioxidskuld då kanske det är dags för batteribyte, helt eller delvis, och då uppstår en ny koldioxidskuld eftersom tillverkningsprocessen är krävande.

Sedan återstår dessutom den lilla detaljen att de uttjänta batterierna måste återvinnas. Enligt vissa uträkningar och prognoser så kommer det att tillverkas runt 750 000 ton bränsleceller till elbilsbatterier år 2030. En riktigt stor återvinningsanläggning skulle kunna klara av ca 7000 ton årligen men det finns idag väldigt få sådana anläggningar. Det måste alltså byggas över 100 nya anläggningar bara för detta ändamål. Miljöskulden för denna hantering är svår att räkna ut men det handlar om väldigt höga siffror.

Så, nä, jag köper det inte. Ska vi minska våra koldioxidutsläpp så måste vi satsa på bilar med förbränningsmotor. De kan köras på svensktillverkad och närodlad bio-diesel eller bio-bensin och kan konverteras till gasdrift. Med sänkt drivmedelsskatt kommer vanligt folk att ha råd att köra miljövänligt och ta hand om sina bilar på ett bättre sätt. Fortsätt sortera batterier som miljöfarligt avfall. Det kommer jag att göra.

Hans Albertsson, admin, Bensinupproret 2.0

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips