Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Klimatet: Borlängebor, vi ses på fredag!

Annons

Den styrande majoriteten i Borlänge kommun säger i sitt 100 punktsprogram: "Vi ska underlätta för Borlängeborna att minska sin klimatpåverkan. Det ska vara lätt att göra rätt.”

Om vi Borlängebor ska ges möjlighet att minska vår klimatpåverkan så finns konkreta förslag här och nu som har testats på andra platser med bevisad effekt. En av de bevisligen mest effektiva av dessa reformer är en avgiftsfri kollektivtrafik.

Det cirkulerar mycket missvisande information om hur dyr en sådan reform skulle vara men det tenderar att ligga på runt 250-300 kronor per år per skattebetalare i runda slängar. För att finna bevis för att det varit framgångsrikt behöver vi inte leta så långt bort som Luxemburg eller Estland som nu ska införa avgiftsfri kollektivtrafik. Vi behöver inte se på varken Hallstahammar eller Kiruna. Vi behöver bara titta i vårt eget län, i Avesta som har haft avgiftsfri kollektivtrafik sedan 2012.

Kort efter kollektivtrafiken blev avgiftsfri ökade resandet i Avesta med 80 procent. Den siffran är nu uppe i 300 procent, alltså en fyrdubbling av resandet. Flera av de busslinjer som ökat mest går till kommunens ytterkanter. Men för att det ska bidra till minskad klimatpåverkan är det viktigaste hur många bilresor bussen ersätter och det visade sig att var tredje bussresa (39%) är en tidigare bilresa. Drygt 100 000 bilresor per år beräknas ha ersatts med bussresor i Avesta de senaste åren. Det är något att begrunda nästa gång man sitter fast i Grådarondellen!

Så vad landar prislappen på? För Avesta landade den på 4,6 miljoner kronor per år. Vilket översätts till 250-300 kronor extra per invånare i snitt eller ca 10 öre höjd kommunalskatt för medianinkomsttagaren. Detta ger en ökad klimatnytta, där Borlänge Kommun gör ett aktivt val för att minska koldioxidutsläppen. Detta ger också mindre luftföroreningar, mindre bilar på vägarna och mindre slitage på vägarna. Det leder dessutom till minskad ekonomisk ojämlikhet eftersom de grupper som ökar sitt åkande mest är de som har det svårare ekonomiskt. Flera städer som infört denna reform har sett ett märkbart ökat deltagande i kultur- och fritidsaktiviteter. Det är hörnstenen i att skapa en ökad gemenskap och integration mellan stadsdelarna. De som inte har råd med bil kommer även lättare kunna bosätta sig utanför stadskärnan vilket bidrar till att minska bostadssegregationen. Fundera också på vad kommunen inte behöver lägga pengar på. Betalsystem, byråkrati och mindre underhåll av vägar.

Vårt förslag är följande: det ska inte bara vara lätt att göra rätt. Det ska vara gratis! Borlänge kommun har nu en chans att vara i framkant, gör förändringen nu! Inför det som redan börjar bli en självklarhet på flera platser i världen! Gör alla bussresor i Borlänge avgiftsfria och börja arbeta mot en avgiftsfri kollektivtrafik i Dalarna.

Vi ses på klimatmanifestationen den 24 maj klockan 17:00 vid turistbyrån i Borlänge!

Carl Blom

Carl Delbom

Matilda Elgerud

Lena Hansson

Ragnhild Pohanka

Rikard Rudolfsson

Margareta Spåmans Öst

Lennart Öst

Klimatnätverket Fridays for future Borlänge

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips
Annons