Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Postnord anpassar sig till en ny verklighet

Annons

Replik till Henrik Scheutz, som skrev i Dala-Demokraten den 3 juli under rubriken "Provocerande av Postnord".

Svenskarna är ett av världens mest digitala folk, något som bland annat tar sig uttryck i att det skickas färre och färre brev medan de e-handlade paketen blir fler och fler.

Få svenskar har behov av att skicka och ta emot post varje dag

De förändringar Postnord gör är anpassningar till en ny verklighet och styrs av hur våra tjänster används av avsändare och mottagare. Undersökningar som Post- och telestyrelsen gjort visar till exempel att få svenskar har behov av att skicka och ta emot post varje dag.

Fortfarande finns omkring 22 000 brevlådor att posta sina brev i över hela landet. Då färre brev postas är det inte längre hållbart att köra en extra runda för att tömma lådorna och därför samordnas tömningen med brevbärarnas utdelningsrundor.

Under de snart 400 år som postväsendet har funnits i Sverige har verksamheten hela tiden anpassats till de förutsättningar som gäller vid varje tidpunkt. Postnord fortsätter i den traditionen för att fortsätta vara ett relevant företag som levererar post och paket i hela landet.

Katarina Sörman, distributionsområdeschef PostNord

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips
Annons