Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Säter - den hemliga kommunen?

Jag är kritisk mot Säter kommun och Visit Dalarna när det gäller att informera  besökare om Säter, vilket framgår av texten nedan.

Dan Ericssons insändare i DD den 11 juli ger bra exempel på vad som bör finnas i bra Säterinfo, det finns ännu mer att ta upp.

Det är lördag. Vi är ett par bilande turister och närmar oss Säter. Ryktesvis har vi hört att det kan vara värt att stifta bekantskap med kommunen.

Var det inte också en slogan; Tokig i Säter, som väckte en debatt om dess lämplighet? Nåja, vi har gott om tid, så vi stannar väl och ser vad som kan vara värt att se på. Kan det kanske vara en plats för en semestervecka?

Vi kommer på riksvägen söderifrån och tittar efter någon brun/vit skylt för sevärdhet, som brukar finnas när man närmare sig en plats eller ort där det finns något intressant att ta del av. Vi ser ingen och tvekar.

Vägen är en typisk förbifart och vi ser bara tråkiga fasader till vänster. Skylt över vänster körfält talar om att det leder mot centrum. Vi har ju tänkt att stanna, så varför inte.

Sagt och gjort, vi svänger in och ser rakt fram till vänster en lämplig parkering. Det är tydligt att vi stannar just i centrum, där vi rimligen kan få förslag på vad som kan vara värt att ägna uppmärksamhet åt. En snabbrunda visar oss en trevlig stadsmiljö, några affärer och gott om matställen.

Vi hittar också en diskret vägvisare till turistinformation, som tydligen är en turistbyrå enligt prydlig fasadskylt. Bra, just vad vi söker! Vi tar oss uppför trappan och känner på dörren. Låst! På den har någon från Visit Dalarna häftat en medfaren plastficka innehållande ett svårläst meddelande enbart på svenska (vårt språk) om att byrån är stängd.

Det finns ingen uppgift om eventuella informationstavlor i närheten eller om var information i vanlig lätthanterlig form annars kan vara tillgänglig. Till exempel ett informationsblad, som många kommuner ger ut varje år. Vi hittar ett telefonnummer, där en automatsvarare talar om att vi kommit till Visit Dalarna, som har öppet kontorstid måndag till fredag. Annan tid hänvisas till internet och en adress där. Det är tur att vi är försedda med en "smartphone" och har viss vana vid att leta.

Via ett antal val hittar vi Säter, illustrerad med en bild på ruinen "fasta paviljongen" på Skönviksområdet. Det är visserligen inte den enda Sätermöjlighet datorn visar, men för att snabbt och enkelt få översikt med möjlighet till jämförelse mellan olika val, krävs mera knappande än vi har tid och lust till, helst efter initialkontakten med fasta paviljongen.

Vi konstaterar att vi som tillfälliga"normalturister" eller andra besökare inte kan vara nöjda med tillgången till information om Säter och innehållet i den vi fick. Dock ett undantag: Någon kände till Biografmuseet, så vi sökte upp och gladdes åt dess bra formgivna sida med mycket givande innehåll. Kanske motiv för ett annat och längre besök i Säter?

Ett illavarslande intryck är att Visit Dalarna (kanske också kommunen?) kopplat ifrån sunt kommunikationsförnuft och låtit digitaliseringsivern ersätta tanken? I vilken utsträckning är kommunen ansvarig för den information som finns under Visit Dalarnas"Säterflik"?

Vilka är kraven på tillgänglighet? Vika tjänster köper kommunen från Visit Dalarna? Beträffande "sevärdhetsskyltningen" finns ett snart två år gammalt och välvilligt hanterat medborgarförslag. Tyvärr synes det som att det begravts i tysthet, kanske kostade det mera än inkomsten från flera besökare och möjliga semesterfirare?

Stig Eklöf

Låtsasturist

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips