Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Urspårad tågsatsning Borlänge-Mora

Sedan länge har det utbasunerats att tågsträckan Borlänge-Mora ska få timmestrafik från augusti 2020. Vilket antiklimax och vilken chock och bedrövelse för tågälskare och resenärer när det nu meddelas att av denna satsning blir intet. Den anledning som anges förefaller minst sagt luddig.

Vilket antiklimax och vilken chock och bedrövelse för tågälskare och resenärer

I nummer 2 (2019) av Tåg i Bergslagens resemagasin "Hit & Dit" förkunnar en rubrik att Mora-Borlänge var den populäraste av alla linjer i området under 2018. Detta trots att där tillämpas endast varannantimmes-tidtabell, till skillnad från timmestrafik på andra håll.

Övriga linjer som kvalar in bland de fem mest frekventerade är 2) Örebro-Mjölby, 3) Falun-Gävle, 4) Falun-Borlänge och 5) Örebro-Hallsberg.

Om någon sträcka inom Dalarna är i behov av timmestrafik är det helt klart Borlänge-Mora och här finns uppenbarligen en potential för ytterligare utveckling under ett skede då tågåkande (och -pendlande) ligger i tiden som aldrig förr. Dags alltså för Siljanskommunerna att ryta till för att få samma service som de större och mera talföra kommunerna längre söderut. Om inte annat borde turtätheten mellan Borlänge och Mora utökas under eftermiddagens högtrafik (vid 15 och 17-tiden). För övrigt kan en jämförelse göras med grannlänet, där man kan glädja sig åt i princip timmestrafik dagen lång (Stockholm-)Gävle-Bollnäs-Ljusdal, ja rentav halvtimmestrafik vissa eftermiddagstimmar.

John Helgander

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips