Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: För lite skolundervisning om olika diagnoser

Annons

En till två elever i varje skolklass har adhd. Det finns även en rad andra diagnoser som autism, social fobi, depression och så vidare. Dessa diagnoser kan göra det svårt att ibland fungera med andra människor och ibland kan man bete sig på ett sätt som anses avvikande.

Jag och många andra unga har knappt fått lära oss någonting alls om olika diagnoser i skolan

I skollagen står det att man ska undervisa om olika diagnoser. Problemet är att det ofta inte görs. Jag och många andra unga har knappt fått lära oss någonting alls om olika diagnoser i skolan.

Visst har det utvecklats, på 60-talet fanns det inte mycket kunskap om olika diagnoser. Idag är det allt flera som går och utreder sig och får papper på att de till exempel har adhd, autsim eller dyslexi. Det betyder dock inte att vi inte behöver utvecklas mer. Lärare, elever, föräldrar, arbetsgivare behöver ha mer kunskap om olika diagnoser för att kunna göra det lättare, men även skapa förståelse för personer som har exempelvis adhd.

Det är flera som vittnar om att skolan inte tar deras diagnos allvar. Det finns även många barn som blir retade i skolan på grund av deras avvikande beteende. Om skolan faktiskt skulle undervisa om olika diagnoser skulle troligen flera elever få bättre förståelse för personer med olika diagnoser. Förhoppningsvis skulle det leda till att skolan blev en bättre miljö att vara i för personer med exempelvis adhd och autsim.

Erika Frank

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips
Annons