Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Svenska järnvägen – en katastrof

Annons

De senaste dagarna har vi via tv kunnat se bevis på vilket undermåligt skick de svenska järnvägarna befinner sig i. Det är växelfel, signalfel, nedhängande ledningar, murkna syllar och trasig räls. Sedan 2013 har 16 urspårningar ägt rum på grund av spårens dåliga kondition. Under samma period har 16 växlar bytts ut, fast man behövde byta ut 200 växlar per år av de 3500 som finns.

Det är växelfel, signalfel, nedhängande ledningar, murkna syllar och trasig räls

Alla stopp i tågtrafiken orsakar förseningar för resande och gods. Man kan inte lita på att komma fram i tid.

Trots att ett allvarligt fel upptäcks och anmäls händer ingenting, utan nästa tåg spårar ur. Järnvägsarbetare ute på spåret noterar och anmäler stora brister, men det måste hända en olycka först, innan man åtgärdar felet.

De ansvariga, politiker och chefer inom Trafikverket, verkar inte så bekymrade. De pekar på vilka stora anslag som tilldelats för underhåll av järnvägen, fast i verkligheten märker man inte av dessa tillskott.

En obevakad järnvägsövergång där dödsfall inträffat, skulle enligt beslut byggas om. Fem år senare hade inget hänt.

Vem bestämmer och vem planerar vilka arbeten som måste utföras? Det verkar som om största delen av anslagen fastnar inom administrationen, där allting går mycket långsamt.

Minska ner på antalet skrivbordsarbetare och anställ folk som inser problemen och ser till att de största felen blir åtgärdade!

Högsta chefen ville inte erkänna de stora bristerna och förklarade att när en växel gick sönder, var det inte nödvändigt att byta ut hela växeln, utan man försökte få tag på en reservdel till den komponent som var trasig. Det blev billigare så.

Men man kan undra hur länge den gamla lagade växeln höll.

För övrigt menade chefen, att om järnvägen var i speciellt dåligt skick på en sträcka, så fick man sänka hastigheten just där.

Hur ansvarslösa och naiva får de styrande vara? Någon säkerhetsrisk får absolut inte förekomma, det lovar både politiker och Trafikverket, men det är precis det som finns.

Frågan är bara, när händer det en katastrofal järnvägsolycka?

Brita Skedung

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips
Annons