Annons
Vidare till dalademokraten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändarsvar: Tvivelaktiga svar på Säterkritik

Dan Eriksson och undertecknad har kritiserat hur Säter presenteras för möjliga besökare. Vi har bägge fått svar under rubrikerna ”Säter stärker besöksnäringen” och ”Heltäckande och kvalitativt värdskap-genom fler Infopoints”. Dessa rubriker bör starkt ifrågasättas på grund av att det vi tar upp i vår kritik är förhållanden som hotar besökares intresse för kommunen.

Brist på information i lättillgänglig form på väl synlig plats utan begränsning av öppettider medför förlust av besökare, direkt och indirekt. Den mest synliga informationsplatsen är ”Turistbyrån”.

I kommunikationschef Mari Palms svar medges att ”dörrinformationen” där var dålig, men nu är den kompletterad. Vad har hänt? Det skamfilade A4-bladet har ersatts av två. Ett meddelar att byrån är stängd och den har samma hänvisning som förut, det andra visar en kopia av information om Infopoints. Texten är dock i det närmaste oläslig på grund av minimal storlek. För den, som ändå klarar att läsa den kan den vara till nytta när respektive punkt är tillgänglig. Om det finns ingen uppgift.

Är Säter inte värd en hyfsat utformad informationstavla med lätt läsbart innehåll i stället ett tejpat provisorium? Tavlan kan också hänvisa till den stora och innehållsrika ”Välkommen till Sätertavlan” runt hörnet.

Är Säter inte värd en hyfsat utformad informationstavla med lätt läsbart innehåll i stället ett tejpat provisorium?

Alla kanske inte hittar den ändå? Mari betonar att ”informationstrategin” siktar på att med hjälp av digitala lösningar nå internationell marknadsföring 2030. Säkert bra, men här och nu då?

Det är intressant att se hur kommuner, eller kommungrupper, marknadsför sig genom påkostade annonser. Kan det bero på att den samlade lösning, som ligger bakom Visit Dalarna, inte fungerar bra?

Det känns som att ledningen i Säters kommun bör ägna mera kraft åt att ”sälja” den mångfacetterade diamant kommunen är. För närvarande är ”Säter stärker besöksnäringen” mest en from förhoppning och Visit Dalarna och ”Infopoints” knappast fungerande funktioner för bra besökarservice här och nu.

Stig Eklöf, som också glömt ”Välkommentavlan”

Tipsa oss!

Har du något du vill berätta eller kanske fångat något intressant på bild?

Skicka tips