Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Jag är där jag drömde att vara”

Det är som en saga eller möjligen en såpopera i tv att lyssna på Anna-Karin Karlsson. Hon berättar om hur hon från en lite stuga i Fors lyckades bli världskänd solglasögondesigner.

Annons

Lady Gaga, Grace Jones, Beyoncé, Lily Allen, Brittney Spears, Rihanna och Jonas Hallberg är bara några av de världskändisar som burit och bär Anna-Karin Karlsson specialdesignade solglasögon. Världens största modemagasin har skrivit om hennes glasögon. De säljs på varuhus som Bergdorf Goodman i New York.
Avesta 2020 hade bjudit in henne till en inspirationsföreläsning på Verket, och många kom för att lyssna.

Det är bara tre år sedan Anna-Karin Karlsson bildade sitt bolag och först i år anställde hon sina första medarbetare.
Hon är uppvuxen i Västerås med somrarna i Fors hos mormor och morfar. Hon berättade om hur hon redan som lite var besatt av det vackra, till och med kartongbruket i Fors blev en godisfabrik i hennes fantasi och fick vara bakgrund vid hennes första modebilder.

Hon hade nog tänkt sig teater eller musik som karriär. Åkte till London efter studenten. Hon hade två-tre jobb för att klara sig och fick av en slump ett erbjudande om att börja arbeta i en lyxig optikbutik. Som 19-åring blev hon butikschef och inköpare för butiken. Hon lärde sig glasögon från grunden.

Efter diverse turer kom hon tillbaka till Sverige och flyttade med sin lille son till mormors stuga i Fors. Arbetslös sökte hon alla jobb som fanns.
– Jag fick inte några svar, berättade Anna-Karin Karlsson.
Då satte hon sig ned och gjorde upp en plan.
– Jag bestämde mig för att bli bäst i världen på det jag gör, det skulle ta 365 dagar och jag var beredd att arbeta 16-20 timmar per dygn.
Så hon började designa avantgardistiska solglasögon. Hon hittade ett företag i Hongkong som tillverkar en plast som hon ville ha. Så hon åkte till Paris, letade upp chefen för Hongkongfirman och lyckades få honom att lova hjälpa henne.

– Jag hade ju inga pengar så det blev inga stora beställningar, tio av varje modell.
För att nå en marknad tog hon kontakt med modemagasin över hela världen och erbjöd sina produkter till deras reportage.
– Lär dig att ta ett nej, till slut får man ett ja. Jag blev jättebra på det.

Hon deltog som rookie i Modeveckan i Paris. I en två kvadratmeter stor hörna mötte hon blivande kunder som hade kontakter och fick stor betydelse.
Hon fick napp och sålde en del. Hon gjorde allt själv hemma i Fors, och körde paketen till Arlanda för att få iväg beställningar över världen.
– Jag har jobbat mycket med mycket kända personer, berättade Anna-Karin Karlsson.

För en tid sedan fick hon Damernas Världs utmärkelse Guldknappen, och därmed var en av hennes stora mål uppnått. Han kallades för solglasögondrottning med en gränslös kreativitet.
Nu är hon stor. Hon säljer i 32 länder, Ryssland och Kina är stora marknader. Första året omsatte hon 1,8 miljoner kronor, nu ligger siffrorna på 5 miljoner. Hon är på väg ut med en kollektion av vanliga glasögon.
Vad kostar glasögonen, undrade en i publiken. Svaret var från 2 000 kronor och uppåt. Bågar med 24 karats guld är bra mycket dyrare.

Är du bäst nu? – Ge mig ett par år till, svarar Anna-Karin Karlsson. Det finns de som har större omsättning. Men när det gäller advantgardistiskt solglasögonmode har jag kommit långt, jag är där jag drömde om att vara.

Eva Högkvist
eva.hogkvist@daladem.se