Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Johnsens knyter ihop rallysäcken

Makarna Johnsen från Borlänge ligger på delad tredje plats efter två körda tävlingar av femton i FIA European Historic Sporting Rally. Det bådar gott för årets rallysäsong som Anders och Ingrid nu satsar hårt på.

Annons

För nästan 40 år sedan startade Anders och Ingrid Johnsen sin rallykarriär. Ingrid satt i kartläsarstolen och kollade efter skyltar när Anders rattade runt i skogarna runt om i Mellansverige. Ingrid provade även på rollen som rallyförare några gånger med blandade resultat, bland annat en tredjeplats i Bergslagsrallyt.

Dock kom annat emellan för en fortsatt karriär. Start av företaget Grearmec och Anders utveckling av betongsågar tog överhand lång tid framåt. Dessutom tog parets två döttrar sin tid. Företagandet gick, med mycket arbete, tid och engagemang, så bra att ett större världsomfattande bolag i branschen köpte upp det som Anders och Ingrid byggt upp. Efter ett andningsuppehåll på något år och ett barn till, var det full fart på företagandet igen. Tractive såg nu dagens ljus, samma bransch, men mer sofistikerade maskiner kom nu ut ur Anders skarpa hjärna. Detta tog naturligtvis upp all tid, åter igen. Men rallysuget fanns kvar.

Anders är en uppfinnare och gillar att utveckla och förbättra tekniska detaljer. Han har, förutom betongsågar, utvecklat en egen växellåda speciellt för rallybilar, som sålde bra. En dröm var förstås att få sätta i en av dessa i en egen bil. Den drömmen gick i uppfyllelse i slutet av 1990-talet då en Ford Escort inköptes.

– Den körde jag under några år, minns Anders. Sen uppgraderade jag till en fyrhjulsdriven Ford för att därefter köpa en BMW Compact i 3-serien. Växellådan funkade bra i alla bilar och det gick hyfsat bra i tävlingarna också.

Anders körde på nationell nivå på den tiden med lite olika kartläsare, Ingrid var mera inne på havredrivna hästar.

Men för fyra år sedan bestämde sig dock paret Johnsen att nu är det väl ändå dags. Firman flöt på och de tre barnen var sedan länge utflugna eller involverade i driften av företaget, så tiden kändes helt rätt.

– Det hela började med att Anders åkte med på WRC-rally i Finland 2011, berättar Ingrid. Det var där han träffade Mats Myrsell och och det resulterade i att han hängde med honom på en tävling i Spanien bland annat. Det gav blodad tand.

Anders och Inrid bestämde sig för att satsa på FIA European Historic Sporting Rally. Dels för att det passar deras körstil och intresse för bilarna, men också för att kompisarna Mats Myrsell och Esko Junttila redan var etablerade i sporten. Anders köpte en Porsche RSR 1974 kaross och började bygga rallybil. San Marino 2012 blev första tävlingen, vilket är en av de tuffaste banorna i EM-serien. De lyckades inte ta sig runt på grund av elproblem, det var ingen lek fick de erfara. Ett par till tävlingar testade de sina vingar det året, det var svårare än väntat, men roligt.

2013 körde de hela serien. När säsongen var till ända hade de tagit hem en 4e placering i Europa serien och Ingrid landade på en 3e plats för sina insatser som co-driver. 2014 gick det något sämre och paret placerade sig inte i toppen det året.

2015 ser däremot mera lovande ut. Hittills i år har paret Johnsen kört två tävlingar, en i Spanien och nu sist Sanremo Italien. Totalt arrangeras 15 tävlingar i år där nio räknas. Efter 62° Rallye Sanremo i Italien låg de två svenska ekipagen Myrsell och Johnsen på en första respektive delad tredje plats totalt i FIA mästerskapen och i tävlingen tog Sverige hem de båda översta pallplatserna i klassen C5 kategori 2.

Nu har paret Johnsen knutit ihop säcken. Efter många år av hårt arbete får nu andra dra huvuddelen av lasset i familjeföretaget, så att Anders och Ingrid får tid att kuska runt Europa och köra FIA European Historic Sporting Rally. Efter bara två säsonger och en ny på gång har makarna Johnsen tagit sig snabbt till toppen. Nästa tävling går i Tjeckien i heglen och alla iblandade är där för att reka och träna på krokiga och smala vägar.

Lena Perés