Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Killzone: Mercenary

Annons

Med Playstation Vita och dess två styrspakars intåg i konsolvärlden har det äntligen blivit möjligt att utveckla lättkontrollerade första- och tredjepersonsskjutare i bärbart format. Killzone: Mercenary är absolut inte det första Vita-spelet att erbjuda denna styrfunktion, men de tidigare spelen Resistance: Burning Skies och Unit 13 var - om än klart godkända spel – ändå mer försök att snabbt få ut actionspel till Vita:s alltför fattiga spelbibliotek.

Oftast är det en, jämfört med de som hanterar spelen till stationära konsoler, mindre studio som får ansvara för utvecklingen av spel i en och samma serie. Detta drabbade Call of Duty förra året och resultatet blev tragiskt nog en enda stor soppa.

Killzone: Mercenary är även det ett spel från en välkänd serie som nu också har hittat till Playstation Vita. Självklart är även detta utvecklat av en systerstudio till storutvecklarna Guerilla Games, men det lilla vi har testat skvallrar ändå om att det hela kan sluta bra.

I rollen som Arran Daner hamnar vi mitt i händelsernas centrum, och det första jag tänker på när jag ser skärmen är hur ofantligt snyggt det är att titta på. Högupplösta, väldesignade omgivningar och hög bilduppdatering finns här, precis som i de tidigare förlagorna.

Under mitt korta uppdrag blir jag ofta skjuten på och förlorar därmed gång på gång. Det är riktigt svårt, men blir inte enerverande jobbigt då jag aldrig behöver göra om långa delar, vilket såklart lämpar sig bra för de som vill kunna spela några få minuter i taget.

Att skjuta och ta skydd med Daner är en fröjd för händer och fingrar, men när jag väl ger mig in i en närkamp för att spara på ammunition visar sig styrningen från sin sämsta sida. Gimmicks måste förstås utnyttjas, och vad är en gimmick om inte att behöva släppa ena handen för att sedan dra streck på pekskärmen. Funktionellt, men långt ifrån praktiskt.

Nu är inte detta färdigutvecklat än, men motståndarnas artificiella intelligens är just nu inte något att tala sig varm över då de tenderar att ta skydd på inte alltför säkra platser.Det färdiga spelet kommer även att innehålla ett flerspelarläge som vi ännu inte har fått ta del av. 

Överlag känns Killzone: Mercenary ändå som en av Vitans mer spännande titlar att se fram emot, framför allt om du letar efter ett ruskigt snyggt, bärbart actionspel med fungerande styrning. Därmed är förväntningarna höga inför nästa månads stora spelsläpp.

Felipe Madrid

Format: Playstation Vita
Premiär: 4 september 2013