Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Kommunen använder gammal reklamkampanj

I och med etableringen av webb-TV på Hedemora kommuns hemsida så presenterar man även Hedemora i reklamsyfte. Men filmen skildrar Hedemora endast sommartid och ortens nysvenskar figurerar inte.

Annons

I filmen, som är tre minuter och 41 sekunder lång, får man se Hedemora från den idylliska sidan. I ett bildspel, blandat med videosekvenser, ser man bland annat de äldre delarna av Hedemora centrum under sommartid där en speakerröst förklarar fördelarna med att bo och flytta till Hedemora.
Men någon filmsekvens som skildrar Hedemora kommun under vintertid finns inte. Istället visas soliga dagar med lummiga träd och ett utlovande av storstadspuls och att man studera på Stjärnsunds skola som numer är nedlagd.

Vidare beskriver man Hedemora som en trygg och säker bostadsort. Under 2012 slog dock kommunen rekord i antalet anmälda brott. Man informerar också om närheten till mataffärer.
Vad man valt att inte presentera i den välkomnande videon är skildringen av Hedemora under vintertid och kommunens nysvenskar. Någon filmsekvens från Åsgatan eller information om denna är exempelvis inte ens nämnd. Dock finns en förklaring till att reklamfilmen är missvisande. Den producerades 2007.
– Det är en gammal film som vi valde att lägga upp på prov i och med att vi visade kommunfullmäktige via webb-TV, uppger Anja Hedqvist, arkivarie och informatör på Hedemora kommun.
Kommunens marknadsföringspolicy ska bland annat spegla kommunens strävan att nå en ökad mångfald och en god integration. Marknadsföringen ska också inriktas på att låta människor som valt att bo i Hedemora komma till tals, något som inte heller finns med i reklamvideon.

– Vi arbetar i detta nu med varumärkesstrategin i kommunen och när vi är klara med det ska vi uppdatera den grafiska profilen. Vi är medvetna om att vi behöver uppdatera detta på många håll, säger Hedqvist.
I videon lägger man också vikt vid de kulturpromenader som arrangeras i den gamla stadskärnan i Hedemora. Man informerar även att om man står i centrala Hedemora så ska man kunna se skogen och sjöarna.
– Utvecklingsarbetet påbörjades 2010 och under våren 2012 hade vi en enkät där vi samlade uppgifter om vad hedemoraborna tycker om orten och kommunen, säger Hedqvist.

Man är idag i fasen där man ska diskutera vilken bild kommunen ska förmedla av hedemorabygden.
– Vad gäller de företag som figurerar i videon, Erasteel, Outokumpu och Boliden, så är det stora företag som är ett varumärke i sig. Men de är även viktiga delar i marknadsföringen av Hedemora kommun. Det är även viktigt att skildra mindre företag som exempelvis utmärker sig på ett eller annat sätt, exempelvis genom utmärkelser eller priser, säger Hedqvist.

Chirstian Larsen
christian.larsen@daladem.se